Hemmakatten
Tack vare alla goda råd från byggahus forum-medlemmar har vi kunna få permanent elabonnemang från början i stället för byggel-abonnemang.  :D

Vill gärna dela med mig av alla goda råd till nya medlemmar och ger därför nedan en genomgång (för ej el- o tekniknördar ;), kan möjligtvis brista i teknisk genomgång...).

1. Bygg-el innebär vanligtvis att elverket drar en lös, på marken liggande, tillfällig kabel från anslutningspunkten i vägen (i normalfallet finns den där) till husbyggnadsplatsen så att byggarna kan ha el till  bygget.
2. Bygg-el innebär att den fasta avgiften till elverket är högre samt att den rörliga avgiften är högre. Detta innebär flera tusen kronor i högre kostnader.
3. För bygg-el måste man hyra/köpa ett speciellt bygg-elskåp där uttag finns för trefas-ström.
4. Det permanenta fasadmätarskåpet skall sitta på utsidan av huset. Det innehåller de tre huvudsäkringarna, 3x(16-25A) för ett vanligt hushåll. På insidan av huset sitter sedan gruppcentralen med alla säkringar.
5. Om en permanent ledning dras/läggs i mark fram till huset innan bygget börjar, kan det vara en god idé att föreslå att kabeln ansluts till permanent fasadmätarskåp från början.
6. Det permanenta fasadmätarskåpet sätts då upp på en liten ställning (typ anslagstavle) med ett skärmtak över. Kabeln ansluts till detta skåp och sedan finns uttag till ett litet, temporärt, byggelskåp som kan tas in efter varje dag.
7. Kabeln till det "temporära", men permanenta fasadmätarskåpet har en extra lång kabel (ca 10-15 m extralång). Det är elverket som kopplar in elen på fasadmätarskåpet. Innan dess skall en behörig elektriker intyga skriftligt att skåpet uppfyller alla krav och är riktigt kopplat.
8. När huset är färdigt, flyttas fasadmätarskåpet från "anslagstavlan" till husväggen. Tack vare den extra kabeln är detta möjligt att göra utan att röra fasadmätarskåpet.
9. Under hela denna tid har man haft ett vanligt el-abonnemang med normal taxa, och sluppit det dyra byggelabonnemanget.

Hoppas detta kan vara till nytta för andra. Något förenklat kanske, men så som en ekonom (jag) uppfattat det hela. Att vara projektledare betyder ju bara att ro saker iland, inte att kunna alla detaljer. :)
Och vi får säkert höra från alla elektriker om jag haft tungan rätt i mun när jag skrev detta. (utan att blanda in trefashandskar, alu- eller kopparkablar, kabeldimensioner, A, V, W eller andra obegripligheter för amatörer som jag)... ;)
Fast om jag inte är helt ute o cyklar så vore det ju trevligt att få bekräftat av proffsen. :D
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
En liten spontan tanke angående byggström:

Ingen som provat att helt eller delvis förhandla bort kostnader för el under byggtiden? Byggde själv med totalentrepenad och insåg först efteråt att det var ganska absurt att jag skulle betala för el till uttorkning av plattan och hantverkarnas verktyg etc. Naturligtvis hade jag i slutänden ändå fått betala detta om byggströmmen ingått (i just mitt fall för 2.5 år sedan kanske det ändå hade varit lönsamt med ett sådant schablonpåslag eftersom elpriset då var extremt högt)
 
RilleRock
[quote author=Husagaren link=board=El;num=1118700999;start=0#2 date=06/14/05 kl 15:03:47]först efteråt att det var ganska absurt att jag skulle betala för el till uttorkning av plattan och hantverkarnas verktyg etc. quote]

Vem skulle annars betala det ? :)
 
Som jag skrev inser jag att jag på ett eller annat sätt i slutänden ändå själv skulle få betala. Men eftersom det var en totalentrepenad är det i princip lika konstigt att byggel inte ingår som att spik inte skulle ingå.... ???

Andemeningen i mitt inlägg var dock att det eventuellt kan gå att förhandla bort även "självklara" kostnader. De flesta av oss är ju trots allt ganska blåögda och oerfarna när vi bygger första gången.
 
RilleRock
Husagaren skrev:
Som jag skrev inser jag att jag på ett eller annat sätt i slutänden ändå själv skulle få betala. Men eftersom det var en totalentrepenad är det i princip lika konstigt att byggel inte ingår som att spik inte skulle ingå....  ???

Andemeningen i mitt inlägg var dock att det eventuellt kan gå att förhandla bort även "självklara" kostnader. De flesta av oss är ju trots allt ganska blåögda och oerfarna när vi bygger första gången.
Jag förstår vad du menar.
Det är hur många kostnader som helst.
Tycker framförallt att det ligger i huslevarantörens policy att informera tydligt om alla självklara extrakostnader.
Ev baka in dem i priset men kunna redovisa dem som enskilda poster.
Inte lätt att bygga hus :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.