Claes Sörmland
Det är samma grundläggande gänga så de passar i varandra men för G-gänga så är de raka både på han- och honsidan medan för R-gänga så är hanen konisk. D v s när du använder G-gängor så löper de lika lätt hur mycket du än skruvar ihop dem medan R-gänga p g a sin koniska form kör fast metall mot metall när du gängar in den.

Som vanlig hempulare har jag nog aldrig använt R-gänga tror jag. När används det? Gamla värmerör i stål?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kollade i broschyren till produkten du är intresserad av. de skrivet:

"Rak x rak. Invändigt gängad löpmutter x rak utvändig gänga."

Jag tror inte du har R-gänga på den produkten utan det är G-gänga på båda sidor. Kanske använder de bara "R" för att indikera hane?
 
B
Använd teflontejp, eller hellre lin och unipack, för att täta så kommer det funka.
 
Rickard.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som vanlig hempulare har jag nog aldrig använt R-gänga tror jag. När används det? Gamla värmerör i stål?
Svarta/gula rördelar och stålrör har i alla fall R gänga men jag måste erkänna att jag inte tar något hänsyn till det utan blandar hur som när det passar mig bäst, rätt eller fel har jag ingen aning om men jag reflekterar inte vad gängan råkar heta utan passar det så passar det ;)

Jag är också lite lur att olika tillverkare använder R/G felaktigt och ibland saknas det helt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.