Jag målar fönsterkarm/-foder/-bänk och valde en PU-färg från Flugger (Strong Finish). Lackpensel och eftersläta med Fluggers ackordsmoddlare. Gjorde en provbit och tyckte det blev riktig bra.

Men medan man målar med lackpenseln känns det som moddlaren ligger och torkar. Hur långe kan man vänta med efterstrykningen? Jag tycker det börjar bli segt redan efter några minuter.

Skall man ta lite färg på moddlaren innan man efterstryker, så inte moddlaren torkar ihop så lätt?

Skulle behöva lite tips. Det blir i alla fall bättre än det jag gjorde utan moddlalre.
 
M -MH- skrev:
Skall man ta lite färg på moddlaren innan man efterstryker, så inte moddlaren torkar ihop så lätt?
Ja, precis så brukar jag göra.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Är absolut ingen målare, men jag brukar ofta lägga in (borsten på) penseln som inte ska användas på en stund i en liten plastpåse/fryspåse som jag sluter till så gott det går. Då brukar penseln klara sig bra från att torka.
 
H Hajjen skrev:
Är absolut ingen målare, men jag brukar ofta lägga in (borsten på) penseln som inte ska användas på en stund i en liten plastpåse/fryspåse som jag sluter till så gott det går. Då brukar penseln klara sig bra från att torka.
Jo, så gör jag också. Men nu är det så ofta man hattar fram o tillbaka, så tror inte det funkar.
 
Med Strong Finish är det oftast lättare att rolla först och moddla direkt. Pensel + moddlare tar lite för lång tid för att färgen skall vara öppen innan moddling. Det är inte som gamla oljefärger där man har längre öppettid.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mmm, misstänkte det. Tror det är lite myckt vinklar o vrår som skall målas för att det skall funka. Men prövar med roller när det är dags för dörrbladen.
 
Samma här, moddlare bara när jag rollar. Penselstrykning görs direkt och snåla inte på penselkvalite.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Strong Finish
Vet du någon annan färg Flugger har som är bättre? Tänkte måla golvlister sen. Kanske tveksamt om man behöver moddla dom.
 
Du stryker golvlister direkt med en lagom bred pensel, oberoende av färgfabrikat. Med dagens färger är det att träna in tekniken, lagom flödigt med färg och stryk, fortsätt och gå inte tillbaka och försök släta till.
 
M -MH- skrev:
Vet du någon annan färg Flugger har som är bättre? Tänkte måla golvlister sen. Kanske tveksamt om man behöver moddla dom.
Nej. Det är den bästa ersättningen för klassisk alkydoljefärg de har. Inga problem att moddla om du får in ”rätta knycken”. Principen är att jobba snabbt och bestämt och inte ”dutta”. Därför behöver moddlaren hållas blöt med färg. Metoden med att rolla ut snabbt på en stor yta och sedan moddla bort rollerknottrorna brukar funka bra. Du behöver inte komma in i alla hörn med rollern. Det viktiga är att det finns tillräckligt med färg utlagd för att moddlaren skall komma åt i samma hörn
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.