Hej!
Vi ska flytta till ett nytt hus och soma lltid så finns det ett och annat som någon tidigare har försökt att fixa och som man nu behöver se över och förstå som ny ägare.

I det här fallet är det rums-styrningen till golvvärmen. Det är vattenburet i alla rum med kabelanslutna termostater. I fördelningsskåpet ser det ut som på bilden. Förutom de lösa eltrådarna (som vi kan ignorera just nu) så sitter det en styrbox ovanför alla rören. Den antar jag är ansluten till alla rums-termostater, men själva termostatvreden hänger lösa.

Vad är det jag tittar på här egentligen? Borde termostatvreden sitta på ventilerna till alla slingorna?
 
  • Distribution cabinet with blue water pipes and wiring, along with a control box labeled "Thermotech." A loose thermostat knob hangs below the pipes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för värmepanna i huset?
 
J Josth skrev:
Vad är det för värmepanna i huset?
Bergvärme
 

Bästa svaret

Ok, då ser det bra ut. Har man värmepump ska alla termostater stå på max och så styr man värmen i huset genom inställningarna på värmepumpen och fasta instrypningsventiler i värmesystemet.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Tack! Makes sense, den tumregeln känner jag igen från vårat nuvarande hus som har bergvärme och vanliga radiatorer.

Så då har man monterat den här styrningen med termostater i alla rum, men sedan valt att inte använda den eftersom det är bättre ekonomi och för pannans hälsa att den får styra därifrån?
 
Precis, det blir två konkurrerande system som ska styra värmen i huset men man måste välja värmepumpen. Onödigt dyrt bara med onödiga system.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.