F
Har försökt tagit reda på vilka uppvärmningsalternativ som finns och däribland värmepumpar. Inför husköp vill jag nämligen veta vad jag egentligen köper och kan förvänta mig i termer om uppvärmningskostnad. I de områden vi letar i finns det främst hus från 70-90-talet. Många av dessa körde helt på el och har nu kompletterats med Luftvärmepump eller i vissa nyare fall Frånluftvärmepump. Jag förstår principerna över hur en värmepump fungerar, man komprimrerar ett köldmedium som får förändrad kokpunkt och kan på det viset flytta värmeengergi från ett ställe, t ex berget, luften eller havet och få in den i huset. Generellt sett så minskar effektiviteten när det blir kallare och därför kan det vara bättre att köra bergvärme i norr där bergets temperatur är mer stabil jämför med uteluften. Och i skåne t ex kan luft vara ett vettigt alternativ då vintrarna är ganska milda för det mesta. Sen finns det lite andra nack-och fördelar gällande storlek, plats, ljudnivå, underhåll, varmvatten, inköpspris etc.

Men då kommer kruxet med FLVP. Som jag förstått så har man då ventiler i huset för att ta in friskluft och sedan söker sig denna in i ventilerna i t ex kök och badrum för att sedan då gå till pumpen. Pumpen fungerar sedan på samma sätt som övriga pumpar. Men det jag funderar på är hur effektivt detta är? Inkommande luft från ventilerna kan ju vara kall men blandas ju med varmluften innan den når pumpen. Dvs hur mycket energi kan man egentligen utvinna där? Har också läst att dessa pumpar har elpatroner, när används den egentligen? Tycker det är svårt att hitta information då tillverkanas sidor aldrig nämner några nackdelar..

Och sedan en fråga då angående konsumptionen. Nedan är två hus i SE4 som vi kollat på i samma stad, har kollat på energideklaration med den normaliserade förbrukningen:

1. Byggt 1991, 140 kvadrat, treglas, enplan, krypgrund, FLVP, 2013, F370, elelement, Även vedspris, Årlig förbrukning 18 000kwh.
2, Byggt 1972, 172 kvadrat blandade tre och tvåglas, 1.5 plan, gjuten platta, LLVP, elelement, Årligt förbrukning 16 000kwh

Om jag bara ska utgå från dessa två hus så verkar ju FLVP uselt? Det nyare huset har både bättre isolering och mindre boyta men kostar mer energi att värma upp? Vad är egenligen den bättre lösningen rent energimässigt?
 
FLVP stora fördel är att det är en kostnads- och yteffektiv lösning för både värme, varmvatten och ventilation. Kompletterar du med en LLVP så får du en bra kompromiss för hus i storleken du skrivit i inlägget. Då kan du oftast stänga av elpatronen under större delen av vintern utan att det blir för kallt.

Energideklarationen är tyvärr rätt meningslös. Du kan få en grov uppskattning med hjälp av den, men att jämföra så som du gör går inte. Det beror väldigt mycket på hur de som bott i huset har gjort i flera hänseenden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
FLVP passar i moderna välisolerade hus med små transmissionsförluster. De började användas sä smått för nybyggen under 80-talet. Den traditionella typen har en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme och sparar runt 8000 kWh el per år beroende på husets storlek. F370 är en nyare modell men också med 2 kW värmeeffekt. Runt 2010 skärptes energikraven och det kom en ny generation frånluftsvärmepumpar som ger ca 4 - 6 kW beroende på luftflöde och husstorlek. I ett modernt mycket välisolerat hus ger det nästan samma låga energiförbrukning som med bergvärme.

När man tittar på lite äldre hus som 70- till 90-tal hände det väldigt mycket på ventilations- och värmesidan. Ofta el-radiatorer eller el-panna följt av t.ex. frånluftsvärmepumpar och vissa med luftvärmeaggregat för att värma hela huset. Vissa byggherrar kunde snåla in på byggkostnaden och satte vattenburna radiatorer eller golvvärme på nedervåningen och el-radiatorer på övervåningen. Energibesparingen med frånluftsvärmepumpen minskar då. Kan vara ett sådant 90-talshus ni hittat om det står el-element.

LLVP har utvecklats mycket och klarar nu ge ganska höga effekter såsom 4 - 5 kW även när det är kallare ute och i ett hus med öppen planlösning kan de spara mycket energi samtidigt som de inte kostar så mycket i inköp.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
F
J Jaif skrev:
FLVP stora fördel är att det är en kostnads- och yteffektiv lösning för både värme, varmvatten och ventilation. Kompletterar du med en LLVP så får du en bra kompromiss för hus i storleken du skrivit i inlägget. Då kan du oftast stänga av elpatronen under större delen av vintern utan att det blir för kallt.

Energideklarationen är tyvärr rätt meningslös. Du kan få en grov uppskattning med hjälp av den, men att jämföra så som du gör går inte. Det beror väldigt mycket på hur de som bott i huset har gjort i flera hänseenden.
Så att köra både FLVP och en LLVP skulle inte vara helt fel? Har sett att det finns FLVP med en utedel också men 370 har inte möjlighet till det,

Fast det är ju därför man använder de normaliserade värdena för att kontrollera variablerna så som innetemp, antal personer etc. Sen är det inte perfekt såklart, det är smått omöjligt. Jag reagerade mest på att skillnaden var så hög på ett nyare, mindre och bättre isolerat hus än ett äldre.

J Josth skrev:
FLVP passar i moderna välisolerade hus med små transmissionsförluster. De började användas sä smått för nybyggen under 80-talet. Den traditionella typen har en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme och sparar runt 8000 kWh el per år beroende på husets storlek. F370 är en nyare modell men också med 2 kW värmeeffekt. Runt 2010 skärptes energikraven och det kom en ny generation frånluftsvärmepumpar som ger ca 4 - 6 kW beroende på luftflöde och husstorlek. I ett modernt mycket välisolerat hus ger det nästan samma låga energiförbrukning som med bergvärme.

När man tittar på lite äldre hus som 70- till 90-tal hände det väldigt mycket på ventilations- och värmesidan. Ofta el-radiatorer eller el-panna följt av t.ex. frånluftsvärmepumpar och vissa med luftvärmeaggregat för att värma hela huset. Vissa byggherrar kunde snåla in på byggkostnaden och satte vattenburna radiatorer eller golvvärme på nedervåningen och el-radiatorer på övervåningen. Energibesparingen med frånluftsvärmepumpen minskar då. Kan vara ett sådant 90-talshus ni hittat om det står el-element.

LLVP har utvecklats mycket och klarar nu ge ganska höga effekter såsom 4 - 5 kW även när det är kallare ute och i ett hus med öppen planlösning kan de spara mycket energi samtidigt som de inte kostar så mycket i inköp.
Huset från 90 talet hade inte golvvärme, enbart elelement.

Från att dömma från båda era svar så verkar det som att ifall huset är byggt med en FLVP i åtanke från början så är det inte jätteilla.
 
F Fideliox skrev:
Så att köra både FLVP och en LLVP skulle inte vara helt fel? Har sett att det finns FLVP med en utedel också men 370 har inte möjlighet till det,

Fast det är ju därför man använder de normaliserade värdena för att kontrollera variablerna så som innetemp, antal personer etc. Sen är det inte perfekt såklart, det är smått omöjligt. Jag reagerade mest på att skillnaden var så hög på ett nyare, mindre och bättre isolerat hus än ett äldre.



Huset från 90 talet hade inte golvvärme, enbart elelement.

Från att dömma från båda era svar så verkar det som att ifall huset är byggt med en FLVP i åtanke från början så är det inte jätteilla.
En separat LLVP lär vara betydligt billigare att köpa då det är en helt annan prispress på den produkten. Det ger även fördelen att det är möjligt att kyla på sommaren, vilket våran familj uppskattar mycket.

Det som gör att FLVP, framför allt den äldre generationen som F370 tillhör, har dåligt rykte är att den ofta måste stödja sig på elpatron när temperaturen sjunker under några plusgrader, för annars tillförs inte tillräckligt med energi i huset för att återvinna i värmepumpen. Detta löser man med en LLVP som då får stå för den extra värmetillsatsen istället för elpatronen. Är det riktigt kallt så kan dock elpatron fortfarande behövas, men inte alls i samma utsträckning som om man inte kompletterar med LLVP.

Ang. energideklarationen så kan säkert någon annan ge bättre förklaring än mig. Jag nöjer mig med att konstatera att husen är ungefär lika i energiförbrukning.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har sett att det finns FLVP med en utedel också men 370 har inte möjlighet till det,

Huset från 90 talet hade inte golvvärme, enbart elelement.
Fanns sådana luftvattenvärmepumpar som kunde anslutas till FLVP fanns förut men blev ingen succé och de försvann helt när den nya generationen frånluftsvärmepumpar med högre effekt kom ut och slog igenom på marknaden.

Om 90-talshuset hade enbart el-radiatorer så gjorde frånluftsvärmepumpen enbart värmevatten. Att det nu sitter en F370 där verkar onödigt då det hade räckt med en billigare F110. Besparing för enbart varmvatten kan vara ca 2500 - 3000 kWh/år för en vanlig familj om man sprider ut varmvattenförbrukningen över dygnet så kompressorn hinner värma vattnet utan eller med bara lite el-patron. Kanske tänkte den som köpte F370 på att även sätta in vattenburna radiatorer i huset?
 
Har aldrig gillat FLVP i annat än nya välisolerade hus. I äldre hus blir det att den återvinner värmen från den luft den själv värmt upp. Nya hus får mesta värmen från andra källor än uppvärmningssystemet.

Om det är SE4 anser jag att LVVP blir bäst om man har vattenburen värme. Då tas värmen utifrån. Möjligen kan man ha en värmeväxlande ventilation (FTX) som komplement men finns det inte redan luftkanaler för tilluft kan det bli dyrt.
 
  • Gilla
SScag
  • Laddar…
Finns några andra aspekter att ta hänsyn till. Ett FLVP sköter också ventilationen. Fördelen är att du har ventilation men att det är kall uteluft som är tilluft. Det kan upplevas som dragigt och kallt i kombination med golvvärme. Å andra sidan verkar många hus sakna ventilation nästan helt. Ur ventilationssynpunkt är FTX överlägset men om man måste välja mellan noll ventilation (självdrag) eller FLVP så mår man klart bättre med FLVP. Mekaniskt från luft och spaltventiler då? Kör man rätt grundflöde funkar det bra men det har en tendens att bli dyrt varför det är vanligt att systemen underpresterar pga kostnadsskäl. Underpresterande ventilation leder ofta till skador i fastigheten .
 
Flvp är ett sattyg, visst de löser flera funktioner, men ska du ha någon med effekt så lever de om en hel del, och nibes 750 och 730 tycker jag har för mycket strul, i alla fall i Norrbotten, när vi har kallt ute. Jag rekommenderar bergvärme, allt annat är värdelöst i alla fall här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.