Kan någon förklara ingående hur det fungerar med fukt och ångspärrar?
Var skall man placera dem, vilken funktion har de, vad är det som gör att mögel börjar växa, osv.
Jag håller på att bygga en inspelnings lokal i en större oisolerad industrilokal. Den stora lokalen skyddar mot väder och vind, men håller ungefär samma temperatur som utomhus. Nu på vintern täcks insidan av taket av is som sedan smälter och droppar ner när solen lyser på taket.
Jag har ett exempel här under på hur jag hade tänkt bygga (de dubbla väggarna har med ljudisolering att göra), min fråga är: Skall jag ha plast någonstans i väggen?
Var skall jag ha plast i sådanafall och behöver jag ha någon luftspalt i närheten av plasten? Jag kan absolut ingenting om fukt och hur den vandrar i väggar, tak och golv och vad som kan orsaka problem, så om någon har någon bra länk eller vill ta sig tid att förklara den biten vore jag mycket tacksam!


Vaggar.jpg
 
Kommer rummet att vara kontinuerligt uppvärmt eller endast tillfällig värme vid användning då och då?

Om man säger att väggen skall ha samma funktion som en vanlig yttervägg, så skall du ha diffusionstät plast mellan isoleringen och "Gips lager 4". Någon luftspalt mht till plasten behövs inte.
Fäst alltså plasten enligt anvisningar på insidan av regelstommen och skruva sedan gipsen.
 
P
Varm luft kan hålla mer fukt än kall. Då varm fuktig luft kyls av kondenserar fukten. Dvs vatten i ångfas övergår i vätska. Ångspärren hindrar den varma fuktiga luften från att vandra ut i väggen, kylas av och avsätta vattendroppar.

I tex fritidshus som står kallställda under vintern är det en fördel om isoleringen inte är speciellt tjock och dessutom saknar ångspärr. Den period då det är varmhållet vandrar iofs luften ut i väggen, men då isoleringen inte är så tjock ligger daggpunkten ofta långt ut i väggen eller till och med på utsidan.

Hårddraget, men ungefär så.

Plastar du inspelningslokalen vill du nog se till att ha lite luftomsättning mha en fläkt för frånluft och en eller flera tilluftsventiler.
 
Tack för svar!
Lokalen kommer att användas kontinuerligt och alltid vara varmare än utomhusluften (utom kanske en het sommar dag), lokalen kommer mer eller mindre vara lufttät, så vi kommer ha till-och från- ventilation i alla rum.
Ett problem med att sätta plast på reglarna bakom gips lager 4 är att de reglarna och gipset hör till fritt stående rum inuti ett större rum (se bild nedan), så om jag sätter plast runt hela de väggarna så plastar jag även innerväggar och jag har inte plastat all vägg som vätter mot utsidan (hoppas att det går att förstå hur jag menar).

Vad skulle hända om jag inte plastade, men såg till att ventilationen var på året om?

Studion-floorplan.jpg
 
P
Troligen skulle det funka bra att utelämna plasten. Fuktbelastningen torde vara mindre än i en bostad där man även måste inkludera dusch/bad, disk, tvätt, husdjur mm.

Som du beskriver bör man ju ha plasten så nära insidan som möjligt, så jag inser problematiken med rum i rummet. Om det ändå inte går att bygga en lufttät bubbla så faller hela idén.

Ett alternativ som kan funka är att stoppa in en mindre avfuktare som har mögelvaktsfunktion och timer. Slå av ev. fläktar, ställ upp dörrar inne och låt avfuktaren gå då ingen är där. Det kan ju tänkas att alltför torr luft inte är helt lysande för stämbanden... om det inte är hes och raspig röst man är ute efter förstås.

Har du tänkt regla direkt mot ett betonggolv bör du ju definitivt fuktspärra där.
 
jonathanGubbe skrev:
Jag kan absolut ingenting om fukt och hur den vandrar i väggar, tak och golv och vad som kan orsaka problem, så om någon har någon bra länk eller vill ta sig tid att förklara den biten vore jag mycket tacksam!
Här står lite om plast och tak. Som framgår av dokumentet är det viktigaste att man stoppar luftflödet av varm, fuktig luft till en kallare miljö. Detta kan åstadkommas lika bra genom att använda annat än plast. Plasten förhindrar diffusion, men diffusion är inte ett stort problem vad gäller fuktskador.

http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf
 
Tack för all info!
Är det någon som har några formler eller vet hur man kan räkna på när ånga faller ut som fukt?

Jag har funderat lite; nu på vintern borde det ju bli mycket kondens då yttertemperaturen är kall och det är varmt inne, men när det är så här kallt kan väl knappast mögel växa speciellt bra?
Min yttersta vägg är inte speciellt tät så den borde ventileras lite grand av ytter luften, så då borde inte vatten stanna kvar i väggen. På sommaren när det kanske är lika varmt eller tom varmare ute än inne blir det ju ingen kondens, så problemet är störst på vår och höst? Har jag förstått det hela rätt?

Jag har ju en luftspalt mellan mina väggar, vad skulle hända om jag satte in ett konstant utsug där, så att jag hade ett svagt undertryck i hela luftspalten, skulle det rädda mig från framtida problem?

Har du tänkt regla direkt mot ett betonggolv bör du ju definitivt fuktspärra där.
Min lokal ligger 3m upp i luften den är taket på en annan firma som ligger i den stora hallen, mitt golv består av spån som vilar på 145 reglar som vilar på 250 I-balk.
 
Tänk genom ventilation ett par gånger, så ni inte får sus/brus i inspelningarna.
Ja, lite offtopic, men ett spontant tips är väl aldrig fel.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.