Hej

Jag har köpt VP2 dubbeldosa i vilken det är tänkt att monteras ett Exxact trippeluttag. Den verkar säljas som 13/26mm men jag har inte lyckas förstå hur man kan använda den i 26mm läge. Går det utan tillbehör?

Jag har letat efter lämplig förhöjningsring till denna men har inte hittat någon. Schneider-Electrics hemsida visar att det finns en ring som är 8mm (konstigt djup, rot gips är ju 6mm?) men deras egen PDF säger 6mm på ett ställe och 8 på ett annat, på samma produktnummer (IMT36025 sida 9).

Någon som kan reda ut det här?

Edit: VP2 dosan har nu rätt länk

/ Markus
 
Redigerat:
Använd längre dosskruv.

//Patrik
 
Man monterar väl dosan så att den flyter jämt med den färdiga väggen OAVSETT vilka skivor man kommer att sätta, förhöjningsringar är väl nått man använder när man "misslyckats".
 
VP-2 dubbeldosa finns, så vitt jag vet, bara till enkelgips. Nu vet inte jag hur ELKOs dubbeldosa ser ut, men den kanske har en ring som går att dra ut likt deras apparatdosor? Det är ju väldigt smart i såfall.

Edit: Jag hade fel, det finns tydligen för 13/26mm skivväggar. Då ska jag börja köpa den hädanefter.

//Patrik
 
Redigerat:
elmont skrev:
Man monterar väl dosan så att den flyter jämt med den färdiga väggen OAVSETT vilka skivor man kommer att sätta, förhöjningsringar är väl nått man använder när man "misslyckats".
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med detta? Om dosans hals inte sticker ut lika mycket som de skivor väggen består är tjocka måste man ju sätta förhöjningsring, alternativt göra som Patrik föreslog, använda längre skruvar bara. Dock tycker jag det känns bättre att få skruva fast mot nåt som svarar, har hittat en del gamla brytare i mitt hus som tidigare ägare/elektriker böjt metallramen på just för att det är bara fyra hörn som håller emot mot skivan när man skruvar. Eller är det praxis att göra så?

Patrik, du verkar ha hittat till den dosa jag köpt (länkade ju fel i mitt första inlägg, fixat nu). Kan du förklara vad man menar när man döper den till 13/26mm? Finns ju ingen justeringsmöjlighet på den och den gjutna "halsen" är ju 13mm.
 
Har man "fel" dosa får man göra ett större hål på den bakersta skivan så att man kan sätta dosan där den ska sitta och ändå få in rören. Det är inga problem
 
Ok, då är jag med, men som dom säger i Yrrol, man kan göra så men det är inte rätt ;-).
 
Nej det är lite för enkelt, de är mycket vanligt att man gör större hål än nödvändigt när man sätter "första" skivan det blir mycket lättare att vara snickare då ;)
 
Finns det inte några klackar att bryta av på dosan så den blir avsedd för dubbelgips? Har sett den lösningen på en annan dubbeldosa nämligen.
 
Det finns 4 klackar på den dosan som ska skäras bort för att få den som dubbelgips. Fram med kniven bara!
 
Ja, det stämmer, det finns fyra klackar. Tyvärr kan man då inte montera med regelbeslag i metall. Trodde inte heller att skivfästena funkade men såg just nu i instruktionerna till de fästena att det faktiskt gör det. Problemet löst!
 
Bra att de löste sig! Regelbeslagen fungerar även för dubbelgips, fast dock ej så bra tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.