Hej,

Jag ska fräsa in dosor i väggen bakom IKEA-skåp. Jag tänkte använda Rutabs spårdosa 50mm. Ikeas stommar (masonitbakstycket) kommer 23 (+/- 1 mm) från väggen.

Upphängningsskenan 10mm och masoniten sitter 10 mm in i skåpet och skivan är 3 mm tjock.

Om jag vill sätta uttaget i liv med masoniten så behöver jag en eller flera förhöjningsringar som bygger 22-24mm. Till Rutabs spårdosa finns det förhöjningsring på som mest 6 mm, vilket innebär att jag skulle behöva köra på fyra stycken och en extra långa dosskruvar. Det känns inte rimligt.

Vad gör jag?

1. Kan jag köpa dosringar från andra fabrikat, tex EN dosring på 24mm?

2. Istället för Rutabs dosa gjuter jag in en VP-2 med teleskopisk ring 10-27 mm? Nackdelen är att jag måste spåra djupare.

3. Kör på det orimliga med fyra dosringar från Rutab?

4. Något annat förslag? Obs jag vill inte såga runt uttaget i masoniten.

Tack
 
L
Är det vanliga infällda dosor som du ska ha , du kan kapa en dosa för dubbelgips ända ner till
röranslutningarna och skruva genom så det biter i båda , ihop med den inre ringen på den i väggen , skruven går igenom den första fästringen , långa skruv får införskaffas så dom räcker
 
Passar de ringarna (28 mm - 22 mm) till Rutabs spårdosa?

Alltså är ringarna något så bär universala så att det går att få tag på olika ringar till en dosa?

Jag är helt Rudis på detta, men jag lär mig :)

Tack
 
tommib
Apparatdosor har standardmått så det borde passa.
 
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle det vara orimligt med fyra förhöjningsringar? Det finns annars ringar på 22 och 28 mm.
[länk]
PRISET
 
Är det verkligen orimliga kostnader tycker du?
 
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det verkligen orimliga kostnader tycker du?
NU är det väl så att , går en sak använda på att bra sätt ska man göra det
De som finns att köpas har standardmått , och det som ska salas ut är udda , vad gör man då ,
tar en annan dosa kapar in rätt längd och sätter dit . om det inte går emot regelboken , som det i det här fallet inte gör
 
Låter som orimligt arbete tycker jag för att jaga en millimeter som inte spelar någon roll.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vill du lägga upp en bild på hur det går till Liteavvarje? Vad händer med ringen då..
 
L
S Slugge skrev:
Vill du lägga upp en bild på hur det går till Liteavvarje? Vad händer med ringen då..
Du kapar inemot rörstudsarna ( bågfilsblad är bra , från ytterkant ) så många mm du behöver , ringen sitter kvar , ( bottenbiten med röranslutningarna går i soptunnan )
Då får du en bit som ser ut som förhöjningarna som man köper , sedan drar du med långa skruv rakt igenom den yttersta ringen ( brukar vara plast , ) in i ringen på dosan , när då Brytare eller Vägguttag eller annat kommer på och du drar fast det , så klämmer det fast allt
Hänger du med
 
F
Jag löste problemet med att lokalt runt doshålet lägga en dubbling på baksidan av skåpets bakstycke med samma tjocklek som mellanrummet mellan bakstycke och vägg.
Sen extra långa dosskruvar.
Dosorna i skåpen sitter nu stumt mot vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.