På grund av orsaker (dumhet) så behöver jag hitta en förhöjningsram till en gammal Elko brytare som nu får bli utanpåliggande.

Huset är byggt på 80-talet och brytaren till den trendiga takvärmen är original.

Någon stjärna som vet om det går att fixa fram? Jag har inte möjlighet att fälla in den i väggen i dosa

Hand håller en gammal vit Elko termostatbrytare bredvid dess separata utanpåliggande förhöjningsram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en vit förhöjningsram för Elko-brytare framför öppen elinstallation i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en vit förhöjningsram till Elko brytare, avsedd för utanpåliggande installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Ursäkta näsvisheten, men varför kan du inte fräsa in en rotdosa ovanför bröstlisten?

Jag har aldrig sett en förhöjningsram till äldre apparatserier, så jag är tveksam till att det finns.
 
Redigerat:
Jag vet inte vad som är innanför och är rädd för att demolera väggen.

Jag är inlejd av min far som bygghjälp och han vill bygga förhöjningsram av trä.

Själva strömbrytaren heter Elko L222-3 men jag hittar inget när jag kollar runt. Vad kallas det? Det är fyra steg på reglaget (0-4) och den sitter ihop med termostaten.
 
I ett tidigare projekt har jag gjort en ram själv av trä, med finputsning och lack på utsidan. Blev ganska bra.
 
Rent praktiskt verkar det inte vara något problem men finns det någon risk att bygga i trä?

Det blir inte så elegant. Panelen blev kapad 10 cm för kort och då hamnade såklart alla doshål precis där bröstlisten ska sitta.

Någon som har någon annan smart nödlösning?
 
Risk o risk, men trä är inget kopplingsutrymme då det inte har den brandklass som en dosa har, och det finns risk att skruv o spik bryter isoleringen. Det går att utföra nöjaktigt i alla fall t.ex genom att trä på skyddsslang på ledarna.
 
Mikael_L
Annars bygger du upp med trä precis som du vill, hålsågar upp rakt mot befintligt doshål i det uppbyggda och avslutar med att sätta in förhöjningsringar till dosa, alternativt klär hålet med en hemmatillverkad ring utav en apparatdosa du sågar sönder.
https://www.elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa
Vit förhöjningsring för elektrisk dosa isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



edit:
Men själv hade jag fällt in en ROT-dosa antingen över eller under bröstningen, då jag tror det blir ganska fult med elektriska apparater som bryter bröstlisten.

edit2:
Och ju mer jag tänker på det så, så tror jag att egentligen hade tagit tillfället i akt och skrotat takvärmen. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.