Tänkte lägga 22mm spånskivor på reglarna för att sedan flytspackla in vattenburen golvvärme på armeringsnät.
Golvbrunnen kommer ligga under badkaret och golvvärme under badkaret känns onödigt. Klarar jag mig med 12mm vid golvbrunnen eller behöver jag höja och hur mycket i så fall?

Har köpt en Jafo golvbrunn (http://www.jafo.eu/products.php?groupid=1&pro_id=367) som inte verkar vara tänkt att höja med förhöjningssatsen (http://www.jafo.eu/products.php?groupid=5&pro_id=688), men det finns en ganska bra marginal mellan undersidan på golvspånskivorna och röret från golvbrunnen nu (ca 26mm). Funkar det att montera förhöjningssatsen på brunnen eller måste jag köpa den andra brunnen (http://www.jafo.eu/products.php?groupid=1&pro_id=701) som gör att röret kommer hamna flera cm längre ner om jag bara vill höja några mm.
 
  • Gilla
JonGy
  • Laddar…
Glömde nämna det. Men visst har jag monteringsplattan du nämnde. Så åter till frågan...
 
Lånar tråden lite.. ska göra samma sak, har en purusbrunn med monteringsplatta.

Ska lägga 22mm golvspån, sedan hellimma 13mm golvgips och sedan flytspackla in 20mm vattenburen slang.
Tänkte inte ha golvvärmeslingor precis vid brunnen.

Hur fasen ska jag göra med brunnen? I monteringsanvisningen står inget om golvvärmen. Det finns dock med 6mm och 13mm distanser som är till för om man har gips eller flyt uppepå spånet.

Kan jag bara bygga på distanser av typ masonitremsor uppepå bjälkarna tills jag kommer upp i höjd?

Som jag räknar så kommer jag att ha 20mm slingor ca 50 cm från brunnen. Med ett fall på 13 mm/m därifrån mot brunnen blir fallet 7 mm. 20mm - 7 mm = 13mm över golvspån+gips vid brunnen. Kan jag bygga upp den 13 mm till med masonit eller typ konstruktionsplywood?
 
T
Skippa golvgipset, man får inte ens ha golvgips i ett badrum. Prima golvspånet, lägg dit armering och fäst vattenslangen ovanför med kabelklämmor. Sätt dit 13 mm distanser på Purusplattan så du hamnar 13 mm ovanför golvspånet. Sedan flyter du till kanten på Purusplattan. Lägg slangen en bra bit från brunnen så att man kan bygga ett fall utan att slangen är i vägen.
 
Men enligt branchreglerna så måste jag tydligen ha spån+hellimmat gips sedan flyt uppepå eller har jag missuppfattat?

Armering 6mm + 20 mm slang =26mm. Med 13mm distanserna måste jag lägga slangen 1 meter från brunnen så skulle det funka att precis täcka den.. Om jag flyter 13mm/m fall. Iofs "hyvlar" man ju ner avjämningsmassan lite precis runt brunnen också. Kan funka. Googlade lite och hittade förhöjningssatser till Purus men det känns ju lite sämre.
 
Krilleman
Varför måste du ha 20mm slang i ett badrum om du ska flyta in slangen?
 
krilleman_215 skrev:
Varför måste du ha 20mm slang i ett badrum om du ska flyta in slangen?
Har 20 mm i resten av kåken och tänkte att det var smidigt att köra samma rakt över för att slippa strula med strypningar och uppdelade slingor. Med 12mm måste jag troligen ha två slingor på 10kvm badrum. finns bara en plats kvar på fördelaren. Som det är nu pallar dessutom bergvärmepumpen köra runt allt vatten på tre plan utan några extra cirkpumpar vilket är väldigt smutt för driftsäkerheten.

Så tänker jag typ.. kan ha fel eftersom jag är amatör. :)
 
T
Holpers skrev:
Men enligt branchreglerna så måste jag tydligen ha spån+hellimmat gips sedan flyt uppepå eller har jag missuppfattat?

Armering 6mm + 20 mm slang =26mm. Med 13mm distanserna måste jag lägga slangen 1 meter från brunnen så skulle det funka att precis täcka den.. Om jag flyter 13mm/m fall. Iofs "hyvlar" man ju ner avjämningsmassan lite precis runt brunnen också. Kan funka. Googlade lite och hittade förhöjningssatser till Purus men det känns ju lite sämre.

Vilka branschregler?:rolleyes:
 
Det var något firman som skulle gjuta fallet sa. Eftersom jag har 60cc så måste jag har både spån 22mm + 13mm golvgips, hellimmat med boardfix. Uppepå detta flytspackel sa de.Har kollat i GVK http://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag där står det men det är en sjukt flummig textsnutt i gvk, det framgår inte direkt hur tjockt man ska flytspackla om man har vattenburenbgolvvärme eller om det behövs armering. I de andra reglerna från branschen, bkr så står det att gips inte ska användas..
 
enl. Ardex anvisningar så ska det spacklas min 12mm över rörhjässa och det ska armeras
Du får kolla med din spackeltillverkare vad dom säger, vattenburen värme rör sig rätt mycket så det ska på lite spackel för att orka hålla ihop det.

Brunnen får man lösa antingen genom att höja plattan med tex plyfa eller med förhöjningsring om inte klackarna / ringen räcker till

Du måste bestämma dig vilka regler du ska följa, GVK eller BKR
 
Ok. Med LIP som jag funderar på (priset) ska man täcka vattenburet med 15mm och det ska armeras med 2.5mm trådtjocklek, vilket borde bli 5mm armering, 20mm slang och 15 mm spackel. = 30mm.
Med 13 mm förhöjningsdistanser till purus så blir det ett fall på 17mm. Det skulle jag väl kunna lösa på 1 meter? Dvs lägga slangen 1 meter från brunnen? Tänker jag rätt?


Skönt att slippa golvgips i alla fall även om det går åt med flytspackel. Verkar gå åt ett lastbilslass, hehe.. jobbigt när man inte har rinnande vatten, får springa med hinkarna 2 våningar...
 
Jag kan ha fel, men jag tror inte att du behöver addera tjocklek för armeringsnätet. Dvs det ligger i de obligatoriska 15mm skiktet.

Jag skulle nog kolla priset på Ardex i förhållande till LIP, om du kan minska åtgången med 3mm, så betyder det att Ardex kan kosta 20% mer utan att totalkostnaden blir högre. Och du slipper 20% material och vattentransporter, vilket kanske också är värt några kronor.
 
Insåg direkt att jag tänkte fel, räknade bara på de sista 15mm. Så siffran 20% stämmer inte.
 
Det var för LIPs våtrumssystem det krävs 15mm över vattenslangen och jag antar att det gäller oavsett vad spackeltillverkaren säger eftersom gvk säger dels att spackeltillverkaren ska lämna info samtidigt säger de att fuktspärren ska monteras enligt anvisning. Då blir det 15mm uppepå slangen, 5mm där det är elvärme och 12mm där det inte är någon slang har jag för mig. D.v.s 12 mm vid brunnen och totalt 30mm vid slangen. På högsta punkten i badrummet ca 2 meter från brunnen blir höjden ca 40mm, (13mm först metern och 7mm andra metern).

5mm fix och 15mm kalkstensplattor ger en höjd på 6cm från golvspån på högsta punkten. Typ vid tröskeln.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.