Funderar att lägga bud på ett hus
Vilket det ena badrummet har dokumenterad förhöjd fukthalt vid en liten spricka i våtrumstapeten.
Sedan det upptäcktes har inte duschen använts.

Frågan är kanske dum men vågar man vänta med att renovera detta badrum om man inte duschar i det?
Eller kan eventuell fuktskada ändå öka trots att den inte utsätts för mer vatten?/Tummen mitt i handen
 
Det går inte att ge ett säkert entydigt svar.

men den korta versionen: Det är troligen inget problem att vänta.

Man kan tänka sig flera olika scenarior.

1. Du har en mindre mista i en skarv. Vatten som rinner på tapeten har sugits in i materialet under tapeten vid skadan. Det vatten som nu finns i väggen kommer att sugas vidare in i väggkonstruktionen, och därmed sjunker den relativa halten, vattnet avdunstar sedan inne i väggen och vattenångan ventileras ut ur konstruktionen. Det sker hela tiden i alla väggar en viss fuktvandring, fukten hittar någon väg ut. Detta är det mest sannolika scenariot.

2. Samma som ovan, men det är verkligenjättemycket vatten i väggen, det kanske har runnit in genom en springa även i en underliggande skiva, och samlats i något hålrum i väggen. Kanske 10 - 20 l vatten. En sådan mängd vatten kommer att ta väldigt lång tid innan det försvinner av sig själv. Det kommer att fortsätta förvärra skadan, vattnet sugs ut i materialet i väggen, som under lång tid får farligt hög fukthalt. Det kan bli mögel, röta, vatten kan komma ut i angränsande rum osv. Mindre sannolikt.

3. Det är inte så mycket vatten i vägen, men det har pågått under väldigt lång tid. Materialet i väggen vid skadan är kraftigt mögelskadat, kanske murket, tom. bärande reglar inne i väggen kan ha gått av pga. röta. Detta scenario är inte helt ovanligt, och bör åtgärdas snart. Men oftast ser man från utsidan om det har gått så här långt. Skivmaterial i väggen blir murket och svampartat, mjukt även en bit från själva skadan.

4. Extremt långsökt och osannolikt. Men alla typer av fuktskador kan om övriga omständigheterna är de rätta (felaktiga) ge upphov till s.k "äkta hussvamp". Därför bör man ta någorlunda allvarligt på alla fuktskador. Hussvamp kan numera saneras, men i princip så är det rivning av huset som gäller. Förr (bara 20 - 30 år sedan) ansågs det att drabbade hus skulle brännas, och man fick aldrig mer bygga på platsen. Hussvamp formligen äter upp huset, får den väl fäste så är den inte beroende av fortgående fukt, den hittar själv till vatten och tar själv upp vatten ur luftfuktighet. Men som sagt, det är extremt ovanligt.

I det här fallet skulle jag nog så fort som möjligt skära bort en del av tapeten runt skadan, dels för inspektion, dels för att skynda på uttorkningen. Och sedan låta det stå så tills det blir dags att renovera. Ännu bättre är att bryta upp lite av väggen vid skadan.

När det är våtrumstapet så kan man ev. göra en budget reparation och skarva i en lagom bit våtrumstapet, det behöver inte kosta speciellt mycket. Skarvarna svetsas ihop. Lite olika svetsteknik beroende på typ av tapet/matta. En del svetsas med varmluftspistol, där man tillför en plaststräng. Andra "kemsvetsas", man stryker fogen med ett lösningsmedel som löser upp plasten i tapeten så att de två delarna flyter ihop.

Gör man en sådan reparation så bör man byta ut så mycket tapet att ingen skarv på väggen hamnar inom duschutrymmet.
 
Tack för svaret!
Ska kanske tilläggas att badrummet är från 83!
Som sagt vet ju inte förrens besiktning.( 10 000)
Det störiga är att detta avgör köpet då jag inte har råd med renovering på ett par år.
 
Men om du nu vill ha detta stående oanvänt, så kan du ju riva lite nu, det gör du själv på 10 minuter. Alltså skära upp tapeten 10 - 20 cm runt skadan. Ser det OK ut så lämnar du det så.

Annars bryter du bort lite spånskiva (troligaste underlaget från den tiden). Skulle det då mot förmodan vara helmurket inne i väggen, så kallar du på försökringsbolaget, de står för torkning, och även ev. skador på bärande konstruktion. Det gäller även om badrummet är gammalt. Ditt förs. bolag skickar kostnaden vidare till säljarens bolag om det är en skada från hans tid. Detta är dock ett väldigt osannolikt scenario. Troligen räcker det att riva bort lite tapet. Låt det stå så i minst några månader.

Sedan kan du låta det stå tills du kan renovera.

Därefter kan du om du vill göra en tillfällig budget reparation, byt 1 - 5 kvm tapet, skarva ihop. Du kan göra det själv för ngn tusenlapp, eller låta en firma göra det för lite mer.
 
Jo låter väl vettigt.
Man kanske jagar upp sig själv och är extremt nojig över just eventuella fuktskador
 
BirgitS
Är det en särskild besiktning du har beställt för vid en vanlig besiktning kommer de väl inte att göra någon åverkan på en våtrumstapet och det är väl vad som behövs i detta fall.

Om där finns en större skada som behöver åtgärdas snarast så ska ju priset för huset sättas ner rejält.
 
Jag köpte ett hus där väggmattan lossnat i några skarvar, vid en skarv var väggen t.o.m mjuk. Huset hade stått tomt ett halvår, jag kände ingen lukt och det verkade inte fuktigt.
Jag limmade tillbaka mattan med kontaktlim och tätade med en liten sträng silikon (fusklagning)
Efter det duschade jag medvetet inte rakt mot den väggen.

3 år senare när jag sålde huset informerade jag givetvis köparna om problemet, dom gjorde fuktmätningar, det fanns ingen mätbar fukt i väggarna.
 
Tack för svaren.
Ja som sagt det behöver ju inte vara nån fara trots allt.... Men man vet ju aldrig.
Har valt att inte gå vidare med nåt köp.
Jag är nog typen som behöver ett lite mer nytenoverat hus för att sova gott om natten😄
 
Det var nog ett klokt beslut. Att sova gott om natten ska man inte undervärdera. Bara å leta vidare. Man får kyssa många grodor innan man hittar sin prins så att säga :)
 
Helt rätt beslut. Man hittar alltid mer saker som man vill åtgärda i gamla hus så det gäller att budgetera det från början. Det som syns med blotta ögat kan vara toppen på ett isberg.:D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.