Ja, så har första vintern kommit efter renoveringen och jag kan bara bittert konstatera att vattnet i ledningen till vattenutkastaren fryser vid -13. Och det är alltså inte i själva utkastaren som man kanske skulle misstänka, nej utan precis där röret går ner i golvet, strax under golvet där jag vet att röret ligger väldigt nära grundmuren. Det var tvunget och tydligen isolerade jag inte tillräckligt. Har några alternativ som jag funderar på för att slippa riva upp golvet.

1. Har sett tips här på forumet att man kan tina frusna rör i rör genom att suga med en dammsugare i tomröret och på så vis suga upp varm luft från det rum röret börjar i (i mitt fall kallat VVS-rummet).
Detta tänker jag skulle gå att göra till en permanent lösning. Om man sätter en kanalfläkt i VVS-rummet som trycker ner varm luft genom en tunn slang som fästs i tomröret. Kommer det att fungera?

2. Sätta någon form av värmekabel i tomröret (Jag har 25 mm skyddsrör med 16 mm LK pex) men har inte hittat någon som verkar tillräckligt tunn. Alla värmekablar jag hittat har någon slags ändavslut som bygger ca 10 mm. Ett alternativ skulle kunna vara att byta till 12 mm rör för att få större utrymme men det är tveksamt om det räcker ändå. Dessutom vet jag inte hur mycket sämre tryck detta skulle ge på en sträcka av ca 6 meter.

3. Eller måste jag bita i det sura äpplet och riva upp golvet igen.
 
Är ju helt klart inne på alt 2. Funderar på om man skulle kunna använda en luftpump typ sådan man har till att lufta dammar med. Då har jag redan lämplig dimension på slangen som ska ner i skyddsröret också. Frågan är bara hur mycket luft den måste kunna flytta. Kollar på en som klarar 3600 l /h. Räcker det? Det är ju säkert lite jämfört med dammsugare men kanske ändå tillräckligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan.Lundberg
  • Laddar…
G
Suga luft i skyddsröret har jag provat själv med bra resultat. Var dock en tillfällig lösning så vet ej hur det fungerar under strängaste kylan. Jag använde en vanlig datorfläkt på 120mm monterad i en sönderskuren 5liters plastdunk. En datorfläkt är ju relativt tyst och har ganska lång livslängd.

Edit: datorfläkten sattes i sugänden.
 
Du kanske borde isolera i marken en bit ut från grundmuren?

När det gäller värmekabel så kanske du kan göra en egen och köra 12 eller 24 volt i den. Om du kan köpa motsåndstråd (elfa kanske) så borde man kunna ordna en slinga som bara blir någon mm tjock.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.