Hej! Har problem med att det börjar röka in i vår öppna spis - det är inga problem när det är bra drag i eldslågan men när den efter ett tag börjar brinna ner så tappar den tryck och röken kommer in.

Jag har provat det mesta, bland annat att öppna på lite fönster för att skapa ett övertryck så luft inte vill komma ner genom skorstenen. Och genom att det brunnit på bra i spisen inledningsvis så bör ju skorstenen vara varm så det blir bra luftflöde uppåt. Veden jag har är förvarad inomhus, torr och fin.

Det tips jag inte testat är att minska på spisöppningen i höjdled så det inte finns så mycket utrymme för röken att komma in. Först tänkte ja lägga värmetåliga tegelstenar undertill men tror det kommer se dumt ut att stapla och ha den fina brasan ett par decimeter upp, tror mer på att sätta en plåt som sticker ner en bit från spisöppningens övre del.

Vad tror ni om det? Bör jag prata med en plåtslagare om det, eller har ni andra idéer om vad som kan vara problemet?
 
  • Öppen spis med eldkorg, vedlåda och eldstadsset, i ett hörn av ett rum med ljusa väggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vår stuga satte vi in en plå i överdelen vilket gjorde nytta.

Den är L-formad med den nedre delen pekandes in mot spisen, jag minns inte vilket universitet man testat fram detta vid men tanken är att den svalnande röken skall ta vägen in mot elden, värmas upp och försvinna upp i skorstenen.
 
Fario Fario skrev:
I vår stuga satte vi in en plå i överdelen vilket gjorde nytta.

Den är L-formad med den nedre delen pekandes in mot spisen, jag minns inte vilket universitet man testat fram detta vid men tanken är att den svalnande röken skall ta vägen in mot elden, värmas upp och försvinna upp i skorstenen.
Tackar - har du någon bild? Böjde ni till en egen plåtbit eller hur gjorde ni?

Gav det god effekt?
 
Har bara en bild just nu som någorlunda visar plåten (en av döttrarna tänder eld). Den sitter med två mindre skruvar och är inbockad i nederkant så det bildas en liten "hylla" som -vad jag förstår- tvingar röken vidare bakåt mot elden.

Min svåger gjorde det, han bor i närområdet och är också van vid plåtarbete från jobbet.

Jag kan för ögonblicket inte hitta den rapport som togs fram vid ett universitet om rökfångsplåtar men här en liten enkel artikel:

https://www.viivilla.se/artiklar/2002/09/17/nytt-liv-i-gamla-spisen/

Person tänder en brasa under en anpassad rökfångsplåt i en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
En braskassett kanske? Finns det ventilation som konkurrerar om luften inomhus?
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Spontant så borde fokus vara på att förstå varför en varm pipa inte har tillräckligt med drag för att röken även mot slutet ska sugas ut. Något där känns inte rätt...

Har det alltid varit så? Är pipan kontrollerad i sin fulla längd? Tegelsten som hamnat snett, spjäll som fått sitt eget liv, fågelbo i pipan uteslutits? Ventilation som nyligen rensats som har ökat undertrycket markant inomhus?
 
M myrstack skrev:
Spontant så borde fokus vara på att förstå varför en varm pipa inte har tillräckligt med drag för att röken även mot slutet ska sugas ut. Något där känns inte rätt...

Har det alltid varit så? Är pipan kontrollerad i sin fulla längd? Tegelsten som hamnat snett, spjäll som fått sitt eget liv, fågelbo i pipan uteslutits? Ventilation som nyligen rensats som har ökat undertrycket markant inomhus?
Vet inte hur det varit historiskt vi flyttade in för ett år sedan och först nu börjat elda. Jag har kollat med Brandskyddskontroll att den är godkänd för ringa bruk och med sotare som relativt nyligen besiktigade den.

På husbesiktningen fick säljarna anmärkning på att den uppvisade mindre frostskador och väderskydd. Säljarna monterade ett väderskydd för att åtgärda detta och jag har faktiskt inte varit uppe och kollat närmare på det, om något kan se konstigt ut. Jag har tänkt att det bör se ut som det ska eftersom det inte kommer in någon rök när det är bra drag på brasan.

Jag har visserligen tre fläktar monterade i WC, badrum och tvättstuga på samma våningsplan som jag inte testat stänga av helt när jag eldar, tycker det borde kompenseras av att jag öppnar fönster samt tilluftkanal nära spisen och dörrar samt om jag tänder en tänare nära eldstaden så ser lågan rätt stabil ut.

Jag ska testa stänga av frånluftfläktarna samt inspektera skorstenen närmare.
 
Jag var uppe på taket nu för första gången. I samband med besiktning när vi köpte så satte ju säljarna upp ett riktigt väderskydd men tog inte bort de tegelpannor som de lagt ovanför skorstensmynningen (?). Tog bort dem och noterar klart bättre flöde när elden börjar brinna ner och ryka mycket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.