Jag har gjutit en rund marksten som jag dekorerat med mosaik i olika färger. Har för avsikt att lägga ut den, och kanske ännu fler i samma stil, i vår trädgård. Nu är det så att det inte finns något staket eller annat mot gatan - så jag tänker att förr eller senare så kanske något stjäl stenen från oss. Man vet ju aldrig - men det skadar ju inte att se till att den inte blir stulen.

Jag funderar på att köpa en färdig betongplint, eller ha cement i gjutrör - och sedan sätta ihop plint/betong med den markstenen. Hur skulle ni gjort? Går det överhuvudtaget att sätta ihop ett färdiggjutet cementblock med en ny cementdel, eller skulle jag tänkt på det innan jag började?

Tacksam för tips.
 
  • Wow
  • Gilla
MH1001 och 1 till
  • Laddar…
J
Först hur tänker du , har inte hört någon som stjäl mosaik , och var bor du i för område , ett med en massa stölder i eller
 
  • Gilla
  • Haha
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Är väl mest för att jag skall slippa oroa mig. Risken är väl extremt liten, men vore intressant att få reda på om det är möjligt att försvåra stöld lite grann.
 
J
Tror inte du ska oroa dig så mycket , vill du så kan du gräva ur lite under och ha en kaka betong där i och lägga dina plattor på det , det fäster inte riktig , kanske några skruvar på under sidan av bitarna så biter det ,bara för att få lite tyngd på grejerna
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
On topic så får du gjuta fast kamstål i nästa sten och sedan gjuta fast den i backen om du är orolig.
 
Redigerat av moderator:
Men kan jag få nya cementdelen att fästa i den gamla?
 
Typ pl400 eller annan produkt kanske räcker för att någon fyllespexande student väljer att gå vidare
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J
Inte utan att dubba under den nya med ett antal skruv som är pluggade i den , då sätter sig skruven i betongen under och hela paket blir tungt , hur många kilo beror på hur tjock det blir på underdelen
 
Tack för tipsen! Skulle ni använt gjutrör? Och gjuter ni isf på plats i grop eller inomhus?
 
Det är väl inget konstigt med folk som stjäl saker i trädgårdar? Jag har klarat mig, men de flesta av våra grannar har blivit av med både det ena och det andra, så varför inte en unik mosaiksten?

Hoppas att något av tipsen TS fått fungerar!
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl inget konstigt med folk som stjäl saker i trädgårdar?
Jo. Det är jättekonstigt. Om det nu inte rör sig om cyklar, grillar eller kanske exklusiva utemöbler.

Däremot har jag hört att det händer. Nu senast i julas hade en kollega blivit av med en kulört granbelysning för 99 kr från Jula. Spår i snön varv på varv runt granen från när nån vindat av den.

Folk asså...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Jag har blivit av med en nyplanterade buxbom häck..
 
  • Wow
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
Hos oss tog dom 3 st krukor a 40 kg/st. Krukorna var inte speciellt vackra och kostade ca 100 kr /st på någon rea. Besparade mig en resa till tippen då de ändå skulle kastas pga sprickor i godset. Jag blev inte ledsen när de försvann. :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Miss_Spyro och 4 till
  • Laddar…
Jag blev av med 5 staketribbor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.