Tänkte höra om det är någon som vet vilka banker som kan ge en förhandsvärdering på ett nybygge. Min bank, FSB, säger att de flesta nybyggen värderas till produktionskostnaden. Stämmer detta? Vilka erfarenheter har ni?

Har en bekant som via en mäklare fick sitt kommande bygge värderat över produktionskostnaden innan bygget startat via SEB. De sänkte sin topplånsdel ganska rejält!
 
Stämmer nog ganska bra, vi fick värderat till produktionskostnad av samma bank.
Den värderingen gjordes ett par veckor innan slutbesiktning så huset var bara halvklart. När bygget var klart så tog vi ut en av annat kreditinstitut godkänd värderare och han värderade huset till 500.000:- högre än den ärade banken.
Detta kostade 2000:- och vips försvann topplån, vår bank fick en knäpp på näsan och vårt lån placerades någonannanstans. Man skall inte godkänna bankens värdering tycker jag, mäklare eller värderare som är godkända av bankerna och som du själv betalar går inte i bankernas ledband och du får en objektiv och rättvis värdering, hur förklarar man annars vår och andras liknande erfarenheter med att ta in en egen värderare?
Godkänner inte "din" bank denna värdering så finns det andra som gör det så enkelt är det.
Vår första värdering gjordes av bankens egna mäklare.
 
robban44 skrev:
Stämmer nog ganska bra, vi fick värderat till produktionskostnad av samma bank.
Den värderingen gjordes ett par veckor innan slutbesiktning så huset var bara halvklart. När bygget var klart så tog vi ut en av annat kreditinstitut godkänd värderare och han värderade huset till 500.000:- högre än den ärade banken.
Detta kostade 2000:- och vips försvann topplån, vår bank fick en knäpp på näsan och vårt lån placerades någonannanstans. Man skall inte godkänna bankens värdering tycker jag, mäklare eller värderare som är godkända av bankerna och som du själv betalar går inte i bankernas ledband och du får en objektiv och rättvis värdering, hur förklarar man annars vår och andras liknande erfarenheter med att ta in en egen värderare?
Godkänner inte "din" bank denna värdering så finns det andra som gör det så enkelt är det.
Vår första värdering gjordes av bankens egna mäklare.
Antar ni fick betala någon form av 'räntetillägg' iom att lånen inte placerades hos FSB (under förutsättning att ni lånade till bygget av dom)?
Har fått ett byggerbjud. från FSB där det står nåt om +0.75% om lånen placeras någon annanstans än hos dom.
Dom bör ju inte värdera det lägre än vad slutsumman skulle landat på om man köpt hus + garage nyckelfärdigt, och gjort mycket eget arbete och därigenom fått ner totalkostnaden?!
Tackar för 'tipsen' iaf! :)
 
Hemmakatten
Banker är försiktiga varelser. Helst vill de ha en värdering från ett husföretag vilket är lika med en produktionskostnad. Men ibland finns inte det, beroende på området/landskapet/kommunen man bygger i. En värdering av en mäklare om framtida värdet kan vara ännu mera värd (förutsatt att banken godtar/erkänner mäklaren).

Vi har fått en framtida värdering av vårt hus av en mäklare som ligger väl över produktionskostnad som dessutom banken godkänt.

Att FSB överhuvudtaget kan säga att lånen ökar med 0,75% om ni tar dem i annan bank är ju bara löjligt. Det har de (FSB) inget som helst inflytande över. Lägg lånen där ni får bäst ränta och bäst övrig service!!
 
Hemmakatten skrev:
Att FSB överhuvudtaget kan säga att lånen ökar med 0,75% om ni tar dem i annan bank är ju bara löjligt. Det har de (FSB) inget som helst inflytande över. Lägg lånen där ni får bäst ränta och bäst övrig service!!
Dom lär väl kunna ha nåt sånt inskrivet i bygglåneavtalet är ja rädd?
 
Hemmakatten
Nu är jag kanske helt dum, men hur kan FSB (eller annan bank) ha något som helst inflytande över var du placeras lånen när huset är klart. Om du tar ett byggkreditiv hos FSB och sedan inte är nöjd med dess service eller den ränta de erbjuder för bottenlånen, då går du naturligtvis till en annan bank. Och det kan naturligtvis inte FSB ha något inflytande över.

Enda möjligheten för FSB att ta ut en extra avgift/straffavgift är att det skrivs in i avtalet för byggkreditivet att ni accepterar en extra avgift (i efterhand!!) om ni tar bottenlånen i annan bank.Man måste nog vara ovanligt trängd ekonomiskt sett för att acceptera sådana villkor.
 
Javisst det står med klart och tydligt i deras byggerbjudande:

Dom erbjuder 2.70% i ränta, inga avgifter samt tillägger:

Om lånen inte placeras i FSB eller Spintab efter byggtidens slut, utgår en avgift på 0.75% av byggnadslånet.

Sen är de väl som sagt upp till låntagaren att avgöra om det är bra eller ej att acceptera.  :)
 
Om lånen inte placeras i FSB eller Spintab efter byggtidens slut, utgår en avgift på 0.75% av byggnadslånet.
...........................................................................................................................

Som tidigare skrivits är ju detta bara löjligt, det måste vara ett trick från din lokala bank att tvinga dig att lägga lånet hos dom när huset är klart, om du bundit lånen så har dom rätt att ta ränteskillnadsersättning men rörliga lån får du flytta när du vill.

Jag skulle inte skriva på ett sådant slavkontrakt med en sådan bank, detta måste vara ett ytterst tveksamt förfarande från din FSB bank. Detta innebär ju att du aldrig kan lägga dina lån i en annan bank utan att betala 0.75% trots din fulla rätt att göra så!!!!

Måste ju finnas andra banker som kan hjälpa dig.

Vi sade bara till vår f.d bank att lägga lånen rörligt när dom placerades men informerade naturligtvis inte dom om att vi tänkte flytta dom när det var klart. Vi ville komma ifrån den banken snarast möjligt och flytta allt från dom.
 
Det är väl inte så konstigt att banken ger en "rabatt" på byggkreditivet om man väljer att placera bolånen där sedan.
Byggkreditivet är inget de tjänar några egentliga pengar på. Det är ju bolånen, när huset är klart, som de är intresserade av.

Men man kan ju göra det på olika sätt, en bank som vi varit i kontakt med (Östgöta enskilda) betalar i stället tillbaka en del av byggkreditivavgiften om man väljer att lägga lånet hos dem när huset är klart. Det blir inte så många tusenlappar, så det är ju ändå räntan som avgör, men det visar i alla fall ett annat sätt att se på det än att ta ut straffavgift om man väljer en annan bank.
 
Jo så kan man ju också se det, men faktum är ju att det står att om inte lånen ............ så kostar det 0.75% av byggnadslånet.

Om man då bygger för säg 2 miljoner så skulle det kosta 15.000:-, det kostar inte uppläggning av byggkreditiv och värdering såvitt jag vet utan max halva den kostnaden. Och många i samma läge förhandlar ju med banker där dom slipper den avgiften ändå så det finns ju många sätt att se på det.

Men dom olika bankerna tjänar ju grova pengar på bolånen och att då sätta en "straffavgift" om man inte lägger lånet hos just dom är ju bara konstigt, bättre dom sänker sina marginaler istället och sänker räntan så lockar dom kanske fler kunder.
Dom tjänar nog sina 20-30 miljarder om året ändå.
 
SEB tar också ut en 'kreditavgift' på 0.75% om bygglånet inte slutplaceras hos dom, så det är inte bara FSB som gör så.
SHB skriver inte ut något om någon ev. avgift beroende på var lånen slutplaceras, men ligger på 3.15% i ränta på bygglånet.

Jag vill inte påstå att jag tycker ena eller andra metoden är rätt, utan påvisar bara 'fakta' enligt de erbjudanden jag fått från banker i min omgivning.  :)

 
Går det så går det resonerar tydligen vissa banker i din region ;)

Men 3.15% utan straffavgiften måste ju då vara mer attraktivt även om du får betala några tusenlappar för uppläggningen och värdering.

Dessutom har du ju guldsits när det är dags att lägga om kreditivet där du kan spela ut bankerna mot varandra, då tror jag det blir annat ljud i skällan på dom banker som vill vara med och leka.
 
Kul att se att så många har blandat i sig i diskussionen. Hade kontakt med banken nyss och han värderade upp tomtenpriset direkt med 100 000:-. Lutar nog emot att vi tar ut en mäklare och värderar huset och tomten direkt så att vi verkligen får rättvisande värdering.

Bankmannens kommentar "Om man kunde bygga ett nyckelfärdigt hus på en tomt för 2 500 000:- och sedan sälja det dagen efter för 2 800 000:- så skulle jag byta jobb direkt". Frågan är ju inte om att sälja huset dagen efter utan snarare ett sätt att få ned topplånet!! Sen om huset är värt det eller inte spelar väl ingen större roll??
 
Just precis, lycka till :)
 
Matte B
Köper ni nyckelfärdigt eller ska ni göra vissa moment själva?
LF bank trodde inte det var omöjligt att huset vi funderar på skulle värderas högre än produktionskostnaden, dock har vi planerat att göra en hel del själva då i kalkylen jag lämnade över till dom.

LF verkar dock hålla på 75/25 fördelningen när lånen ska placeras, FSB 85/15..

Hur som helst, lycka till och berätta hur det går  :cool:


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.