Jag och sambon kollar på möjligheterna till att stycka av och få bygglov där min pappa öger mark idag.

Denna karta har jag fått ifrån lantmäteriet för att bifoga till min ansökan om förhandsbesked för bygglov.
(I orginalet står såklart fastighetsbeteckningar osv samt så är inte min fula kladd med på den kartan).

När jag satt och kikade på den så blir jag nu lite tveksam till om vi ens får bygglov. Jag vet inte vilka bestämmelser dem går på och vilka regler man ska förhålla sig till. Men där vi vill ha huset klassas marken som skogsmark (de är en dunge med lite träd). Det är ca 75m till tomtgräns idag och närmsta granne ligger strax över 100m ifrån där vi vill ha vårat hus.

De som oroar mig är om man får bygga på mark som räknas som skogsmark? Jag ser att de andra husen är lagda på vit mark förutom granne nr 2, där är huset i skogen. Men de är en liten timmerstuga sen långt tillbaks.

Vad tror ni? Ser ni några problem som vi kan stöta på i vår ansökan om förhandsbesked på bygglov?
Vill gärna veta detta innan vi skickar in då det ändå kostar mycket pengar för att få ett blankt nej.

Buckarby---förklaring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips är att kolla på kommunens hemsida om det finns någon översiktsplan, där kan man se om kommunen har någon plan för markens användning. (Jag antar att det inte finns någon detaljplan här, eftersom du behöver söka förhandsbesked) I den kommunen där jag jobbar finns riktlinjer för var man kan godkänna ny bebyggelse utan att detaljplanera först, och vilka områden som inte ska bebyggas ytterligare.

Det kommunen bland annat tittar på i ett förhandsbesked är hur vägarna ser ut, hur avloppet ordnas, finns det några riksintressen som påverkar området, kraftledningar, buller, sophämtning, skapar man sammanhållen bebyggelse genom nybygget, blir bebyggelsen för utspridd och påverkar det landskapsbilden.

Mitt bästa tips är att ringa bygglovavdelningen och fråga! De kan ofta ge någon form av rådgivning, eller åtminstone berätta var du hittar informationen. Kanske de kan se direkt om det finns något uppenbart hinder. Lycka till!
 
  • Gilla
hannamarkusson
  • Laddar…
Den här byn ligger ca en halv mil ifrån ett litet samhälle (1500st människor) och de ligger i sin tur 5 mil ifrån närmaste stad. Så jag tror (kanske främst hoppas?) att dem inte har planerat något för den här marken.

Vad är en detaljplan?
 
Tack för givande och utförligt svar förresten :)
 
En detaljplan är en plan för ett område, där man reglerar var man får bygga, vad man får bygga, hur stort, hur högt o.s.v. https://sv.wikipedia.org/wiki/Detaljplan
Detaljplanen är juridiskt bindande vid ett bygglov, så söker man bygglov inom ett planlagt område är det reglerna från detaljplanen som gäller, tillsammans med Plan- och bygglagen.

Vanligen gör man detaljplaner i mer bebyggda områden än ditt verkar vara, mer troligt då att det finns en översiktsplan som gäller. Den omfattar ett större område och är inte lika detaljerad, men visar ändå kommunens avsikter och planer för marken. Till exempel var man tänker sig att bebyggelseutveckling ska ske.
Den är dock inte juridiskt bindande så den kan ifrågasättas och kanske frångås om du kan motivera det nog bra, till exempel om den skulle vara inaktuell.
 
Ett tillägg på eemeliies utförliga svar är att i Översiktsplanen kan de stå ifall de rekommenderar att man inte bygger bort speciell mark, oftast är det odlingsmark som man vill bevara. Har inte stött på att kommuner vill bevara skogsmark ifall de inte är skyddad område(höga naturvärden eller dylikt) eller lövskog. Är de sly som har växt upp så brukar de inte vara hinder i en förhandsprövning. Prova och skicka in en förhandsansökan, ta med vart du vill anlägga avloppet, de brukar uppskattas. Se ifall du kan få ett möte med en bygglovshandläggare när du lämnar in ärendet för att se ifall de har några önskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.