Hej!
Jag och min sambo är i färd att köpa ett hus och ska förhandla med banken om lånet.
Jag har, via jobbet rätt bra erbjudande från Danske Bank, men har själv inga tidigare erfarenheter av dem.

Danske Bank ger oss 0.65 procentenheter rabatt (från deras listpriser) på lån över 2.5 milj och vi räknar med att låna ca 2.51milj till ett hus som kostar oss 3.8milj (då inkluderat alla lagfartsavg och pantbrev).

Givetvis spelar vår ekonomiska situation in i förhandlingarna med övriga banker och så här ser den ut:

Person 1, 23 år:
Årsinkomst 300 000 kr (samma senaste tre åren)
Inga studieskulder, inga övriga lån utöver nuvarande boende som ska säljas.

Person 2, 26 år:
Årsinkomst ca 640000 kr i år (374000 förra året), har tidigare haft enskild firma vid sidan av studier så årsinkomsterna har vart ganska låga innan. Började jobba i April förra året.
Inga studieskulder eller lån.

Inga barn.

Övriga tillgångar: Diverse entusiastbilar, en båt och en bruksbil. Entusiastbilarna tappar inget i värde och har idag ett värde på ca 300 000 kr. Tanken är att de ska avyttras för framtida renoveringar/ombyggnationer. Bruksbilen har ett marknadsvärde på 180 000 kr, och inga lån.

Fastigheten ligger i en förort till Stockholm och vi får köpa den privat, och har ett marknadsvärde på ca 4-4.5milj. Inga direkta reparationsbehov finns, dock kommer vi byta oljepannan mot bergvärme.

Så belåningsgraden blir ca 68% om man räknar på 3.8 milj, och givetvis lägre då om man räknar på marknadsvärdet.

Tror ni att det är möjligt att förhandla sig till samma rabatter hos andra banker med given ekonomisk situation? Rent spontant så känns DBs erbjudande väldigt bra. Erbjuder även sparkonto till samma ränta som bolånet om man är helhetskund.
 
Fråga 1 Hur ställer sig DBs ränta mot andra före rabatter.
Fråga 2 Är du fortfarande egenföretagare och därmed en betydande inkomst därifrån.
Att vara egenföretagare utan en långvarig och stabil lön och kund i banken kan vara negativ idag.
Bilars värde hos banken är nog nära noll, det är bara "närmast sörjande" som värdesätter dem, om det inte är riktiga samlar objekt som kan säljas till betydande belopp på auktioner.
Bruksbilens positiva sida är att den betald, inget annat.
Sedan kommer vi till det där med marknadsvärdet/köpeskilling för fastigheten, ja den får givetvis ett pris på sig i egenskap av vad ni betalar, för det skall skrivas in i handlingarna så marknadspriset är det ni betalar. Att det värderas högre om man gör en värdering spelar mindre roll. Det värde som en värderingsman kan sätta på huset kan givetvis bli mycket högre men det har man väl bara nytta av om man vill belåna fastigheten mera.
Ränterabatter är dessutom lite luriga, för de kan vara en helt annan löptid på rabatten (kortare en lånet)så kolla det nogsamt och få skriftligt på den.
Det där med sparränta samma som på lånet låter som det bör kollas en extra gång.
 
Rabatterna är ju egentligen inte så intressanta utan vad ni de facto får betala. Det finns en tråd här på forat som listar de räntor som olika medlemmar lyckats förhandla sig till. Kika lite i den så har du lite att jämföra med.
 
DB skulle erbjuda mig 3,3% på 3 månaders, baserat på listpriset nu.

Är inte egen företagare nu, jobbar som fast anställd och kommer få en befodran efter semestern till högre tjänst.

Min tanke angående priset vi betalar mot marknadsvärdet var att belåningsgraden minskar ju med avseende på värderingen. Säg att vi får det värderat till 4 500' efter något år. Då har vi alltså en belåningsgrad på ~55%.

Bilarna är samlingsobjekt och står rätt bra i kurs och är relativt lättsålda.
 
Har för mig att man ska klara en ränta på ca 7 % idag samt att lånebeloppet inte ska överstiga fem gånger årsinkomsten.

300´´ + 640´´ = 940 000 * 5 = 4,7 Mkr
Ungefär där går den "teoretiska" gränsen för lånet.

Om bilarna är SAABar så värderar banken dessa högt annars så är nog inte det något som banken tar hänsyn till.
Möjligtvis vad kostnaden är för underhåll eftersom det påverkar hushållets kassaflöde.

För att veta om ett erbjudande är bra eller dåligt så måste man nästan jämföra detta med andra, därför gå till ca tre banker och be om en offert.
 
Vi var förbi SEB igår och efter att ha hört erbjudandet från DB så sa de att de hoppades att läget skulle förändras för SEBs del så de kunde matcha, men i nuläget kunde vi få kring 3,4% på rörliga.

Givetvis är bilarna Saabar, annars hade de vart samlingsbilar och inte entusiastbilar ;)
 
Snart är rabatterna uppe på de dryga 1% man lätt kunde få utan att fråga när vi köpte hus 2000.
 
Ja, och det tyder väl bara på att bankerna har lite för bra marginaler.... :|
 
Hur tänker du då? Marginalerna beror inte på den utannonserade räntan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.