Jag har två maskiner som behöver "dela" på samma anslutning till avloppet på vattenlåset under diskbänken som det idag endast finns en diskmaskin ansluten till.

Det borde väl finnas någon form av förgrening/koppling (T eller Y?) eller liknande för detta så att man kan koppla in två maskiners avlopp på samma? Eller måste man helt enkelt sätta in två stycken separata anslutningar till vattenlåset?

khane
 
Visst finns det förgreningar av olika slag. Lägg in en bild på det du ska göra, så blir det lättare att komma med konkreta råd.
 
Min fråga kan kanske verka lite "dum" eftersom jag redan haft en T-koppling inkopplad till vattenlåset... men den kändes som ett hemmabygge (av föregående husägare) så vill gärna veta hur det ska göras på korrekt sätt (såvida inte bilden nedan verkar vara korrekt) om det i så fall finns några förgreningar/kopplingar som rekommenderas.

Jag har en gammal bild på hur det såg ut tidigare innan jag tog bort avloppsslangen till den gamla diskmaskinen, dvs när jag höll på att demontera delarna för att koppla in endast min nya diskmaskin. På bilden har jag bara hunnit ta bort avloppsslangen till min gamla diskmaskin:

35i84sg.jpg

Nu har jag bara diskmaskinen inkopplad rätt på delen för anslutning av disk/tvätt-maskin direkt på vattenlåset och det övriga på bilden är alltså bortkopplat. På bilden, till höger, finns en slangnippel(?) som den gamla diskmaskinen var kopplad på. Den är dock väldigt smal, 14mm i ytterdiameter, och om jag klämmer dit avloppsslangen till mina nya diskmaskin så kommer den eventuellt att tryckas sönder/spricka/läcka misstänker jag.

Bör jag satsa på att ta tillbaka min gamla koppling (T-koppling) kanske och försöka hitta en grövre slangnippel (heter det så)? Var kan man i så fall få tag på en sådan och vilken dimension är lämplig att ha för en standard avloppsslang för diskmaskin?

Det jag vill är ju att ha diskmaskinen och den gröna slangen, vilken är smalare än en avloppsslang för diskmaskin, inkopplade samtidigt - på ett så säkert sätt som möjligt.

Tips mottages tacksamt!

khane
 
Redigerat:
Nyare vattenlås till diskbänkar har upp till 4 anslutningar, kolla om du kan byta vattenlåset till ett sådant.
Tvätt och diskmaskiner kan vara kinkiga om utloppen är trånga, så den gröna klämda slangen hade inte funkat med en ny maskin utan att det blivit en felkod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.