Hej!

Ska försöka mig på att koppla in tvättställ med två tvättställsblandare. Ingående vattenrör måste alltså förgrenas och jag tänker att det skulle kunna göras ungefär som beskrivet här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...enroer-till-tva-tvaettstaellsblandare.389284/

Jag är total novis och hoppas någon kan hjälpa mig med vilket material jag behöver (från t.ex. Hornbach).

Ventilerna/ballofix fungerar inte (stänger inte av vattnet) så de måste också bytas ut. Vad bör de bytas ut till?

Från blandarna kommer slangar (se bild längst ned) som är 10mm.
 
  • Vattenrörskopplingar och ventiler under en diskbänk, med blå markeringar och en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel slangs ände; metallklämma, flätat ytterhölje, mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Börja med att försöka tyda vilken tillverkare det är på klämringsmuttrarna (grön markering) som kommer från väggen.

Står det något läsbart där (på den platta ytan markerat i lila)?

Jag tycker det påminner om Vatette-muttrar...
Då står det stnasat VA och VATETTE på kanten + dimension, ser ut som 15....

Ett kreditkort kilat vid en vattenkran, droppande vatten, gröna och lila markeringar runtom. Mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sexkantig metallmutter, glänsande, svart inre gängning, industriell komponent, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står VSH-15-SUPER-BS-864-2 (BS eller RS). Ser inget med VA/VATETTE.

Jag vill nog gärna ha Vatette ändå och vad jag förstått så måste alla delar vara från samma tillverkare. Stämmer det? Kan man återanvända Vatette-delar? Har ett gäng som temporärt användes för att koppla förbi en extra varmvattenberedare för ett år sedan och som nu ska plockas ned.

Rörkoppling närbild, vitt rör, silverfärgad skruvförbindelse, etikett "1.5 SUPER SE", industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Är du säker på att du har rör så det räcker, i från väggen, så du får fullt instick på dom nya kopplingarna?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är du säker på att du har rör så det räcker, i från väggen, så du får fullt instick på dom nya kopplingarna?
Nej, jag är inte säker på något :)

Jag tänkte att det var en liknande koppling som den som sitter där nu, fast med annat fabrikat.

Det är c:a 10 mm synligt rör nu och tolkar jag måttskissen rätt så ska röret in 23 mm (32 -9) i vinkelkopplingen. Hur långt in nuvarande rör sitter i befintlig koppling vet jag inte.

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Pictures/Drawings/Vinkel_med_2_mutter_PIM.jpg

Teknisk ritning av en komponent med mått och tabell för specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte titta på de fördelningsrör som finns för montage under handfat på det där viset? Ser så klyddigt ut att ha en julgran med allt möjligt för att åstadkomma nåt.
 
S Stefan1972 skrev:
Varför inte titta på de fördelningsrör som finns för montage under handfat på det där viset? Ser så klyddigt ut att ha en julgran med allt möjligt för att åstadkomma nåt.
@Stefan1972 - kan du skicka en länk på ett exempel på ett sådant fördelningsrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.