När el skulle dras till lillstugan kapades och förgrenades huvudledningen i en dosa utanför huset. Den gamla kabeln är en EKKJ 3x6/6 och den nya är N1XV 5G6. Dosan är inte fastskruvad och den är lite sprucken. Jag funderar på att dra ut en gren till för att dra el till en bod.

Är det något speciellt att tänka på beträffande skarvdon när det är en PEN-ledare inblandad?

Vad är en lämplig dosa att ersätta den trasiga med? Den sitter utomhus och ligger i nuläget löst på marken. Men det kanske den inte bör fortsätta med.
 
En bra dosa med rejäla klämmor som ofta rekommenderas är Spelsberg's Abox, A060 i ditt fall, kanske A100 om du har många utgående kablar. Finns på elbutik.se
https://www.spelsberg.se/product/p/...40701/cHash/8ebf2c3d454516d167f6105e3e9ad2cb/

Det finns egentligen ingenting speciellt med PEN. Alla förbindelser ska vara tillförlitliga, men synnerligen PEN.

Du har också en övergång från TN-C till TN-S i denna dosa. Här brukar man vilja att det görs i en "kopplingsutrustning" vilket man åtminstone kan tolka som att dosan är fastskruvad på en vägg...
 
Jag hittade en bild på dosan. I den avgrening som nu är gjord är blå och gulgrön kopplade parallellt som PEN-ledare. Så uppdelningen blir i det fallet i centralen i lillstugan. Jag hade företrädesvis gjort som du skriver och låtit uppdelningen ske i dosan. Men det kanske finns orsaker att göra på det andra sättet.

Eftersom jag vill ha en gren till kommer det att bli 4 st 6 mm² i klämmorna så det är nog abox 100 som gäller. Det kanske blir problem ändå. Den ursprungligen kapade kabeln har en 6 mm² PEN-ledare. De två nya har / kommer att ha tillsammans två PE och två N. Det ger att 6 x 6 mm² skall förbindas. Med en bygel mellan två klämmor går det att lösa. Många trådar blir det.
Öppen elektrisk dosa med flera parallellkopplade blå och gulgröna ledningar anslutna till klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att blå och grön/gul är parallellkopplade, dvs kopplade till samma plint, innebär att det skett en övergång TN-C till TN-S. Du har N i blå och PE i grön/gul, detta förutsatt att de även är separerade i matad central. Denna övergång har historiskt varit ett krav på att utföras i "elcentraler", dvs något som är lätt tillgängligt och inspekterbart på en vägg.

Detta kan man göra tydligare genom att använda separata plintar i dosan, en för N och en för PE med en bygel emellan.

(Parallellkopplade ledare är endast något som korkade spistillverkare försöker införa, det är ingenting som används i Sverige innanför mätarskåpet i bostäder.)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Den dosan är hursomhelst dags att pensionera. Vad du än väljer, se till att det finns plats, en vettig plint där saker sitter säkert och att det blir tätt, med ett litet dränerhål nedåt.
 
Fördelningslådan från Garo ser seriös ut. Men ganska stor och ett något avskräckande pris. 2800 kr för en kopplingsdosa är lite över min gräns. Man kanske kan använda en IP-klassad plastlåda med plintar på dinskena och förskruvningar i sidorna. Ungefär samma funktion som Garo-lådan fast i plast.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att blå och grön/gul är parallellkopplade, dvs kopplade till samma plint, innebär att det skett en övergång TN-C till TN-S. Du har N i blå och PE i grön/gul, detta förutsatt att de även är separerade i matad central. Denna övergång har historiskt varit ett krav på att utföras i "elcentraler", dvs något som är lätt tillgängligt och inspekterbart på en vägg.
Blå och gröngul sitter på samma plint i matad central. Kan det ha att göra med kravet om uppdelning i central som du skriver om?
 
Det är fel. Man kan ha försökt att öka arean på en PEN-ledare här, men så gör man inte... Det har ingenting med kravet på var man delar upp TN-C till TN-S utan det är bara fel. Det finns visserligen en diskussion kring hur man kan göra ifall det inte är möjligt att gå över till TN-S pga att matad central har utgående TN-C-ledningar, om man då ska lägga blå åt sidan eller parallellkoppla den med grön/gul. Det går att diskutera... Men som sagt, parallellkopplade ledare förekommer normalt inte innanför mätarskåpet om det inte är väldigt temporärt... Man får försöka göra det bästa av situationen. Måste blå och grön/gul vara sammankopplade i matad central?
 
Jag vet ingenting som hindrar att uppdelningen sker i dosan. Den matade centralen har inte någon utgående TN-C matning. Det låter som att jag borde dela upp det när jag byter dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.