Hej, håller på att titta på en tibber homevolt batteri. Och kollar lämpliga ställen att placera den. Då det finns risk för coil whine tänkte jag placera den bredvid elbilsladdaren o växelriktaren som är på min uppfart (har inget garage då huset är ombyggt.

Nu till min fråga. Vå reasee är inkopplad med 5G6 kabel. Skulle man kunna förgrena den till både batteriet och easee laddaren? Med en undercentral/normcentral utomhus?

Skulle detta funkar eller tänker jag helt fel?

bifogar ”verklighets trogen” bild gjord i paint.
Solenergianläggning med växelriktare och batterilager för energilagring på husvägg, kabeldragning och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart kommer last balansering ske mellan allt.
 
I princip ja, så länge som ledningen till laddstationen inte är skyddad av en JFB. Jag är dock inte påläst om batteribankar, men det handlar om produktion och sådan ska kunna frånskiljas, helst i mätarskåpet, på ett för brandkåren begripligt sätt. Jag antar att banken endast producerar när det finns ett nät. Var sitter frånskiljarna för solelen? Vad säger installationsanvisningen till batteribanken. Det vore mer lämpligt att ansluta batterbanken till samma ledning som växelriktaren. En komplett översikt över din anläggning vore bra för att kunna ge bättre svar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I princip ja, så länge som ledningen till laddstationen inte är skyddad av en JFB. Jag är dock inte påläst om batteribankar, men det handlar om produktion och sådan ska kunna frånskiljas, helst i mätarskåpet, på ett för brandkåren begripligt sätt. Jag antar att banken endast producerar när det finns ett nät. Var sitter frånskiljarna för solelen? Vad säger installationsanvisningen till batteribanken. Det vore mer lämpligt att ansluta batterbanken till samma ledning som växelriktaren. En komplett översikt över din anläggning vore bra för att kunna ge bättre svar.
Ingen JFB bakom den. Elbils laddaren och växelriktaren går i var sin kabel in till mättarskåpet till denna undercentral.

Elcentral med brytare etiketterade för en solcellsproduktionsanläggning och ett spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med varningsetiketter, säkringar, strömbrytare och utrustning för solenergiproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteriet kräver nätström, så ska stängas av med huvudbrytaren samma som växelriktaren. Tyvärr finns det ingen installationsanvisningar från Tibber eller Polarium ännu och kommer troligen q4 i år.

Växelriktarens kabel skulle vara mer självklart men ser ut att vara trångt med plats. Batteriet var inte tänkt från början.
 
  • Gilla
Henrik Bårström
  • Laddar…
Jo jag ser att allt inte var planerat från början. Är det ett infällt mätarskåp? I vilket fall hade man kunnat skrota lådan uppe till vänster och fått plats med en bredare normkapsling som tillåter en tydligare bild av nät, produktion och konsumtion, och vad den där huvudbrytaren betjänar.

Om batteribanken kopplas till växelriktaren eller laddstationen beror också på hur produktionen styrs. Utgående ledningar mot konsumtion behöver rätt skydd. Använder man laddstationens ledning kan både solceller och batteribank teoretiskt mata för fullt och överbelasta ledningar, om det finns sådan hög belastning i huset. Kan man styra batteribanken så att den ger till bilen så är det en annan sak.

Var finns frånskiljarna kring växelriktaren, AC och DC? Jag tror inte jag vill ge några konkreta råd. Du har lite alternativ att diskutera med din elektriker.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo jag ser att allt inte var planerat från början. Är det ett infällt mätarskåp? I vilket fall hade man kunnat skrota lådan uppe till vänster och fått plats med en bredare normkapsling som tillåter en tydligare bild av nät, produktion och konsumtion, och vad den där huvudbrytaren betjänar.

Om batteribanken kopplas till växelriktaren eller laddstationen beror också på hur produktionen styrs. Utgående ledningar mot konsumtion behöver rätt skydd. Använder man laddstationens ledning kan både solceller och batteribank teoretiskt mata för fullt och överbelasta ledningar, om det finns sådan hög belastning i huset. Kan man styra batteribanken så att den ger till bilen så är det en annan sak.

Var finns frånskiljarna kring växelriktaren, AC och DC? Jag tror inte jag vill ge några konkreta råd. Du har lite alternativ att diskutera med din elektriker.
Tolkar det som inget som hindrar ny undercentral på framsidan. Ställer frågan då om ej kan ha den där så kan jag lika bra avbeställa min order o få tillbaka handpenning. Tänkt först nära elcentral men efter tänkt till vill jag ej ha någon coil whine där vi befinner oss mest. Växelriktar har riktig stark coil whine vid hög produktion (alla hör inte den)

Även om batteriet matas på samma som ledning som växelriktaren så kan det också överbelasta systemet då växelriktaren o batteriet är fri kopplade, men kommer lastbslanseras genom tibber.

Frånskiljar för DC sitter under växelriktaren (har den som tillval) inbyggd. AC sitter i skåpet under ”växelriktare”. Elektronisk apparat, nedre vy, märkningar för likströmsingång, AC-utgång, mätare och kommunikation. Schematisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B buffyin skrev:
Tolkar det som inget som hindrar ny undercentral på framsidan
Det är ungefär så långt jag också skulle tolka det, men inte längre.

Du kan alltså placera batteribanken där, och den går att koppla in, helst på växelriktarens ledning men i värsta fall med en ny ledning till mätarskåpet. Du behöver ändå en kapsling med AC-frånskiljare för både växelriktare och batteribank. Det ser ut att finnas plats till höger om växelriktaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ungefär så långt jag också skulle tolka det, men inte längre.

Du kan alltså placera batteribanken där, och den går att koppla in, helst på växelriktarens ledning men i värsta fall med en ny ledning till mätarskåpet. Du behöver ändå en kapsling med AC-frånskiljare för både växelriktare och batteribank. Det ser ut att finnas plats till höger om växelriktaren.
Eon ville ha AC brytare i mättarskåpet för växelriktaren och tänker att det borde räcka för batteriet med. Men ser än poäng att ha det på den ledningen. Ska se hur det kan göras snyggt.

Tack så länge iaf :)
 
Jag läser bara reglerna som säger att frånskiljare ska finnas på båda sidor om växelriktaren. DC-brytare har du inbyggd. AC-brytaren kan liknas vid den arbetsbrytare / allpolig brytare som man oftast monterar i närheten av förbrukaren. Man får kanske se lite från fall till fall, hur enkelt och tydligt det är för en servicefirma som inte kan din anläggning att frånskilja för att t.ex byta växelriktaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag läser bara reglerna som säger att frånskiljare ska finnas på båda sidor om växelriktaren. DC-brytare har du inbyggd. AC-brytaren kan liknas vid den arbetsbrytare / allpolig brytare som man oftast monterar i närheten av förbrukaren. Man får kanske se lite från fall till fall, hur enkelt och tydligt det är för en servicefirma som inte kan din anläggning att frånskilja för att t.ex byta växelriktaren.
Förstår det och allt är märkt och Eon ville kunna stänga av allt i mätarskåpet som vi har tillgänglig ute på baksidan, när deras service tekniker kommer. Tack att du svara :)
 
B buffyin skrev:
Hej, håller på att titta på en tibber homevolt batteri. Och kollar lämpliga ställen att placera den. Då det finns risk för coil whine tänkte jag placera den bredvid elbilsladdaren o växelriktaren som är på min uppfart (har inget garage då huset är ombyggt.

Nu till min fråga. Vå reasee är inkopplad med 5G6 kabel. Skulle man kunna förgrena den till både batteriet och easee laddaren? Med en undercentral/normcentral utomhus?

Skulle detta funkar eller tänker jag helt fel?

bifogar ”verklighets trogen” bild gjord i paint.
[bild]

Självklart kommer last balansering ske mellan allt.
Kopplas inte batteriet in i växelriktaren? Jag vet att med Fronius och byd batterier så kopplas de direkt in till växelriktaren (y)
 
G GoGetLost skrev:
Kopplas inte batteriet in i växelriktaren? Jag vet att med Fronius och byd batterier så kopplas de direkt in till växelriktaren (y)
Vanligtvis är det så om man har en hybrid, men detta är helt fristående batteri med egen växelriktare. Så kan placeras på andra ställen också. https://tibber.com/se/homevolt

S
å den kan köpas utan solceller men inget grön teknik avdrag då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.