Hej!
Jag har en kamin i mitt vardagsrum i källaren och precis ovanför är vardagsrummet på entreplan. Vi eldar i källaren och får upp värmen till 25-27 grader.
Vi har Luftvattenpump och värmen i huset ligger på ca 19.5 - 20 grader.
Undrar om det på något lämpligt sätt finns något man kan göra för att få upp värmen till övervåningen?
Trappan är öppen och vardagsrummet i källaren igger direkt till höger utan dörr in.
 
Ett alternativ är att suga ”sval” luft från golvnivån i markplanet ner genom valvet till källaren, det gör då lämpligt med kanalfläkt.
 
De förra ägarna har borrat ett hål ca 150mm i diameter i taket. Men har sedan lagt nytt golv och bygg igen "hålet" skulle det inte fungera att ha en fläkt åt det hållet?
 
Tomture61
A Adam999 skrev:
De förra ägarna har borrat ett hål ca 150mm i diameter i taket. Men har sedan lagt nytt golv och bygg igen "hålet" skulle det inte fungera att ha en fläkt åt det hållet?
Om möjlighet finns bör fläkten i taket sitta nära kaminen eller så långt bort från trappen det är möjligt .
Utblåset från fläkten (rummet ovanför) ska ha fri luftväg till trappen .
 
Genom att flytta sval luft från markplanet till rummet i källaren där kaminen står så förstärka det naturliga värmeförflyttningen via trappan.
 
Har precis samma fundering, kamin i källaren direkt nedanför den öppna trappen, ska prova att ställa en fläkt vid trappen och se om det går att blåsa upp lite värme, har inte provat ännu. Också tacksam för mer tips
 
M Mapet890 skrev:
Har precis samma fundering, kamin i källaren direkt nedanför den öppna trappen, ska prova att ställa en fläkt vid trappen och se om det går att blåsa upp lite värme, har inte provat ännu. Också tacksam för mer tips
Hur gick det med fläkten ?
 
S salkin85 skrev:
Hur gick det med fläkten ?
Jo jag provade ställa en fläkt riktad uppför trappen, men lustigt nog så av någon anledning kom ingen värme alls upp, när jag sedan stängde av fläkten så verkar luften naturligt vilja upp för trappen. Så i mitt fall verkar det funka bäst utan fläkt
 
A Adam999 skrev:
De förra ägarna har borrat ett hål ca 150mm i diameter i taket. Men har sedan lagt nytt golv och bygg igen "hålet" skulle det inte fungera att ha en fläkt åt det hållet?
Min far och jag eperimenterade med detta med svagt resultat, fläkten jorde ingen märkbar skilnad.
Däremot en ventil från gille stugan till vardagsrumet ovanför , placerad så långt från trappan som möjöigt skapade en naturlig cirkulation.
Tidigare hade vi som en varm vägg i trappan.

Har samma i fritidshuset en 70 kanal intill braskaminen/värmepumpen till badrumet och en ventill i dörrens nederkant har hjort att golvvärmen kunnat stängas av i stort sätt hela året.

Nackdelen är ljudöverföringen blir större.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.