Ska anlita en hantverkare med totalentreprenad för att helrenovera vårt badrum från golv till tak med nytt golv, nya väggar och nytt tak samt all inredning.

Jag har fått offert från ett flertal företag men fastnat för ett av dem, både på grund va deras engagemang och bemötande.

Men i offerten står det att de vill ha en startavgift på 30-35% av totalsumman. Vid samtal med hantverkaren säger han att det är mest för att gardera upp sig och att de inte vill ligga ute med så mycket pengar hela tiden eftersom de har rätt många kunder på gång samtidigt. Låter i mina öron som ett resonligt resonemang och man förstår deras position, men är det så det brukar gå till?

Arbetet skulle pågå en tre till fyra dagar innan det blir tal om att betala in startavgiften, både så att vi ser att de är på plats och jobbar, och så att vi får känna på deras arbetssätt och ha tid att ändra oss innan bygget går "för långt".

Är startavgifter av detta slag vanliga? Känns det OK att betala pengar till dem innan jobbet är klart?

De övriga offerterna nämnde inget om startavgifter utan där var det bara tal om att betalning skulle ske efter avslutat arbete.
 
Det är INTE normalt, och det är en varningsklocka.

Om arbeten pågår länge så är det normalt med en betalningsplan, där man betalar vissa delar innan jobbet är klart. men på såpass snabba jobb som en badrumsrenovering helst skall vara så är det nog mer normalt att hela beloppet betalas efter färdigt arbete.

Företag med nöjda kunder har i princip aldrig problem att få betalt, och behöver därför inte gardera sig. Företag som har erfarenhet att det kan vara svårt att få betalt av sina kunder, har ofta kunder som inte är nöjd med företagets insatser.
 
Vid större jobb så är det inte ovanligt att ta betalt för materialet så fort det är levererat.
 
Hej,

Jag har precis startat en renovering i Stockholm, precis så som du beskriver den. Och jag tycker att du ska var väldigt försiktig att betala en startavgift. Jag ville initialt betala hela min faktura efter utfört jobb (ca 200000 SEK) men kom fram till en betalningsplan istället där första betalningen ska vara inne vecka 6 av byggnationen. Vi har även en slutfakturering på 25% av beloppet efter att allt är godkänt. 25% tycker jag är i minsta laget.

När det kommer till retoriken med att de ligger ute med material så antar jag att de flesta hantverkare har fakturering (30 dagar?) från sina leverantörer och inte alls ligger ute med materialkostnader från dag 1.

Hoppas att det blir en bra renovering!
 
Det är alltid självklart att beställaren ska skydda sig själv genom att hålla inne betalning i det längsta...
Ingen som tänker på hantverkaren som sliter häcken av sig och kanske vill skydda sig själv genom att få förskott / aconton för att inte bli blåst på tusentals kr i material och arbetstimmar...
 
Jag tycker att en vettig betalningsplan och en bankgarati för jobbet är den bästa kombinationen.
 
Som sagt en hantverkare med nöjda kunder blir inte blåst.

Jag har hört talas om hantverkare som tycker sig bli blåsta stup i kvarten. Frågade snickaren jag anlitade hur vanligt det problemet var. han hade aldrig under de ca 15 år han drivit sin firma varit med om betalningstrul från en privatperson. Det är en snickare jag fått på rekomendation, och som så vitt jag vet bara har (mycket) nöjda kunder.
 
hempularen skrev:
Som sagt en hantverkare med nöjda kunder blir inte blåst.

.
Dummaste jag hört. Menar du att det bara finns oärliga hantverkare och inte en enda oärlig privatperson?

Visst fan finns det folk som inte vill betala även för jobb som är bra utförda. Vi har vid några få olika tillfällen varit med om folk som helt enkelt har sagt att de inte har pengar till att betala.
 
Nä kom igen bara för att man är "privatperson" så behöver man väl inte vara en snäll och hederlig Svensson? Bara hantverkare som är kriminella eller?
 
S
Det behöver inte vara kriminellt enligt lag för att en hantverkare ska kunna ställa till ett helvete för en privatperson. Hantverkaren kan bygga fel och anse att han gjort rätt. Har han fått pengar så är det bara en tvist i rättssalen som kan lösa ens problem. Det är ju betydligt lättare för hantverkaren att ignorera kunden om plånboken redan är full. Dessutom måste kunden leva med hål i taket, utan badrum eller utan fungerande kök i månader.

Som privatperson kan man bara hålla inne med pengarna vilket inte är lika farligt. Hantverkaren kan ju alltid förhandla om en lösning då båda parter är intresserade att få problemet löst. Förutom i de fall då kunden inte hade tänkt betala överhuvudtaget från allra första början, vilket låter brutalt korkat.
 
Även hantverkaren kan ju ta kreditkoll på sin kund. Pratar vi om en oärlig kund som aldrig har för avsikt att betala är det väl ganska sannolikt att det inte är första gången, vilket bör lämna spår i kreditvärdigheten.

Vad jag försökte få fram med mitt inlägg är att huvudelen av de situationer där en hantverkare anser sig blåst av en privatkund, så känner sig kunden minst lika blåst. En bra seriös hantverkare hamnar helt enkelt inte i den situationen, hans kunder känner sig inte blåsta.
 
hempularen skrev:
Även hantverkaren kan ju ta kreditkoll på sin kund. Pratar vi om en oärlig kund som aldrig har för avsikt att betala är det väl ganska sannolikt att det inte är första gången, vilket bör lämna spår i kreditvärdigheten.

Vad jag försökte få fram med mitt inlägg är att huvudelen av de situationer där en hantverkare anser sig blåst av en privatkund, så känner sig kunden minst lika blåst. En bra seriös hantverkare hamnar helt enkelt inte i den situationen, hans kunder känner sig inte blåsta.
Därom tvistade de lärda......pengar kan göra mycket med folk, även den ärligaste bekanta kan få för sig inför betalning att det inte ska betalas pga någonting vare sig det är befogat eller inte. Jag tror inte det har med företagets seriositet att göra eller inte. SKANSKA har i alla tider fått stora jobb av stora kunder så som företag och offentliga myndigheter och bör väl därmed räknas som seriös men grejar med betalningar till sina UE så att vissa fått gå i KK, så är SKANSKA som blir anlitade av både stora och små, privata och offentliga seriösa som företag eller inte? Rent allmänt så tycker nog en vanlig Svensson att dom är betydligt seriösare än kanske Bertils Bygg & Slakteri. Tänk på att även UE är kunder också.
 
Att det förekommer mycket betalningsstrul företag emellan är en sak, men som privatperson är man ganska sårbar för ett företag som vill ha betalt. Att låta bli att betala bara för att man inte har lust gör ytterst få, och som sagt de bör gå att hitta via kreditkontroll.
 
Man betalar för jobb som är gjort och för material som är levererat i övrigt betalar i alla fall inte jag någonting i förskott till en firma jag inte känner sen förut.
INGEN av de hantverkare som jobbat i något av mina hus och lägenhetsprojekt sen 1984 har begärt förskottsbetalning.
Personligen skulle jag inte godta det upplägget som TS fått i sin offert.
 
Ämnet påminner i hög grad om ämnen i trådar på forumdelen "Hantverkare" jag ser redan i ett par inlägg att tonen närmar sig dessa också, vill därför påminna om reglerna för diskussioner på forumet.
Besvara TS frågeställning och håll Er till ämnet tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.