"..... individen vad jag förstår jobbat som extern konsult. I detta fall har han agerat som tjänsteman på kommunen och då blir det ett annat förfarande. Det fastighetsägaren fått är trots allt ett beslut från en tjänsteman, säger Katarina Finyak."

Vadå - måste man som kommuninnevånare förstå handläggarens anställningsform för att förutse konsekvenserna om ett beslut skulle "skita" sig i framtiden... ?

//
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hur kan man ens förfalska ett bygglov och startbesked om man är anställd i kommunen!?
Så många frågor...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Besluten om bygglov fanns väl inte.

Jag har för mig att han inte alls jobbade på kommunen vid de tidigare tillfällena utan var konsult till de som sökte byggolv. Men jag kan minnas fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
"Uteblivna intäkter" 😂

Skönt att det äntligen kommer ut hur kommunerna ser på Bygglov. Bara en ytterligare skatt för att kunna göda b-laget som jobbar på kommunen.
 
  • Gilla
jonaskop och 10 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hur kan man ens förfalska ett bygglov och startbesked om man är anställd i kommunen!?
Troligen menar man inte urkundsförfalskning i juridisk mening, utan att bygglovet är "förfalskat" i den mening att personen ifråga inte är behörig att utfärda sådana.
 
Känns som att Hässleholms kommun lämnar lite att önska vad gäller bakgrundskontroll när de anställer 😂
 
  • Gilla
mv och 1 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
"Uteblivna intäkter" 😂

Skönt att det äntligen kommer ut hur kommunerna ser på Bygglov. Bara en ytterligare skatt för att kunna göda b-laget som jobbar på kommunen.
Vill du hellre att dina kommunalskattepengar ska finansiera bygglov och detaljplaner åt andra byggherrar?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Troligen menar man inte urkundsförfalskning i juridisk mening, utan att bygglovet är "förfalskat" i den mening att personen ifråga inte är behörig att utfärda sådana.
Ah, Jo men det verkar ju mkt rimligare! Vilket leder till frågan om hur den här personen ens lyckades bli inblandad om han nu intr är behörig.
Men hur som helst skulle det vara kul att lyssna in på hans nästa lönesamtal med sin chef!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Vill du hellre att dina kommunalskattepengar ska finansiera bygglov och detaljplaner åt andra byggherrar?
Vad menar du? 9/10 bygglov är helt meningslösa. Avlopp, altaner, carportar etc. Det är tydligt att lagen är skriven som ett sätt för kommuner att finansiera meningslösa handläggare.

En enkel uppskattning. 290 kommuner * 10 handläggare i snitt (lön, soc etc) plus itsystem, kontorsplatser etc. 3 miljarder i kostnad för samhället (lågt räknat).

Skriv om lagen för små byggen, behåll tillsyn på större byggen. Sedan sänk skatten istället.

Det här tänket kan appliceras på all möjlig kommunal skit Trivsel-ledare, Genuspedagoger, Familjerådgivare, Ekonomiska rådgivare.

15-20% Kommunal skatt är högst möjlig.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Keiller och 13 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Vad menar du? 9/10 bygglov är helt meningslösa. Avlopp, altaner, carportar etc. Det är tydligt att lagen är skriven som ett sätt för kommuner att finansiera meningslösa handläggare.
Njaa.. Jag är övertygad om att det låter ungefär lika oavsett hur strikt eller slapp bygglagstiftning vi har. Det kommer alltid att finnas massor med projekt som försöker tänja gränsen för vad som är tillåtet, oavsett var gränsen går.

Så antingen har vi ett regelverk, eller så släpper in total frihet att bygga precis vad man vill, även ett stålverk på granntomten. Så länge vi har någon som helst reglering kommer det alltid att finnas medborgare som anser att reglerna hämmar deras personliga frihet.

Däremot så kan/bör man givetvis se över lagstiftningen för att explicit ta bort onödiga hinder. Både friggebodsreglerna, och attefallsreglerna är exempel på det. Men Attefalls lagen har ju inte direkt minskat klagomålen om fyrkantiga regler osv. Alla vill hela tiden tänja på gränserna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fartland och 9 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
9/10 bygglov är helt meningslösa. Avlopp, altaner,
Just avlopp tycker jag är ett dåligt exempel på "onödiga" tillstånd (det handlar inte om bygglov). Om vi tänker oss att det skulle vara fritt fram att anordna sitt avlopp utan kontroll från samhället. Så skulle väldigt många leda ut allt sitt avlopp direkt i något dike som ligger på behörigt avstånd från just deras hus. Lite som det ser ut i vissa länder i 3e världen, eller i gamla stan i Stockholm för 2 - 300 år sedan.

Att det sedan finns detaljer i tillståndsgivningen för avlopp som troligen är onödiga kan vi nog vara överens om.

Och om vi antar att det skall finnas någon form av iallafall minimalt regelverk, så kommer det att sysselsätta de "onödiga" tjänstemännen ungefär lika mycket som det hårdare regelverket ger sysselsättning. Skillnaden är möjligen att det hårdare regelverket ger dyrare anläggningar som sysselsätter diverse entreprenörer mer. Och iallafall i det stora hela mindre miljöpåverkan. Även om det säkert finns massor med fall där man skulle klara miljön även med enklare avlopp.
 
  • Gilla
Fartland och 8 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
15-20% Kommunal skatt är högst möjlig.
Men då är du väl nöjd, eftersom den ligger där EXKLUSIVE regionskatt.
Och den dan nån vił bygga tex ett flyktingläger i närheten av där du bor så antar jag att du blir skitlycklig över att det krävs byggnadslov som du kan motsätta dig.
 
  • Gilla
  • Älska
torplover_3000 och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Men då är du väl nöjd, eftersom den ligger där EXKLUSIVE regionskatt.
Och den dan nån vił bygga tex ett flyktingläger i närheten av där du bor så antar jag att du blir skitlycklig över att det krävs byggnadslov som du kan motsätta dig.
Vad kommer dessa exempel från? Ni anger Stålverk och Flyktingläger? Har ni läst vad jag skriver? STORA byggen = Ok. SMÅ ändringar = Nej. Jag är väldigt väl medveten om hur illa det kan gå utan tillsyn särskilt när opportunistiska byggare kör på.

Vad är det för fel på er? Vill ni på riktigt att någon nisse på Byggnämnden ska ha åsikter om när ni ska byta fönster, bygga ett litet däck, byta färg på en Friggebod? Dessutom betala 9000:- för att något som oftast tar 20 minuter att administrera och sedan ni själva som får lägga tid massa onödig tid på att upprätta meningslösa handlingar på er fritid.

Och det här med avloppet sen? Vad är det för exempel. Det där går ju att lösa med att man laddar upp några bilder samt anger vilken Entreprenör som grävde. Kommuner har bra koll på de seriösa aktörerna. Det är inte rocket science.

Hjärntvätt från födseln in i Sosse-Sverige! Eller är ni avlönade från Kommun själva kanske?🤔
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Kampf och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Men då är du väl nöjd, eftersom den ligger där EXKLUSIVE regionskatt.
Och den dan nån vił bygga tex ett flyktingläger i närheten av där du bor så antar jag att du blir skitlycklig över att det krävs byggnadslov som du kan motsätta dig.
Finns inget skydd mot detta i dagens system. Kommunen har planmonopol och monopol på att pröva bygglov. Vill tjänstemännen och politikerna i kommunens byggnadsnämnd ha ett flyktingläger bredvid din tomt så är det bara att acceptera för din del. Bygglov ger inte den enskilde något skydd att tala om. Bygglov finns för att hindra den enskilde från att förnärma det allmänna intresset. Ett intresse vars omfattning och inriktning beslutas av tjänstemän och politiker i kommunens byggnadsnämnd. Bygglov är inte för din skull.
 
  • Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.