T
Hej! tänkte fråga om ett företag får göra på följande sätt. Vi åkte till ett ventilationsföretag och frågade om de kunde komma hem till oss för att bara kolla hur våran ventilation som var övermålad och rostig och stängd såg ut so vi fick skriftligen bevis på att dt inte var so som det skulle vara ( Inte skulle de göra nåt bara dokumentera hur det såg ut ). Det skulle gå bra och de skrev kontrakt .för att vara säkert att de skulle komma. De sade att de skulle komma på måndag eller tisdag . På måndag ringde de till oss och sade att de hade pratad med kommunen och de tyckte inte att de skulle göra undersökning. Jag ringde kommunen och de sade att de inte visste nåt om detta . När min fru ringde till företaget fick hon till svars att företaget hade ringd till hyresvärden som sade att de inte ska göra denna koll eftersom kommunen hade ärendet på bordet.
Jag tycker att ett företag som får ett uppdrag inte ska fråga hyresvärden eftersom det inte var nån arbete förutom en koll som vi självs skulle ha betald och som skulle bevisa att ventilationen var i dåligt skicket Att ett företag som är av denna storlek och som har många kunder kan göra på detta sätt kan inte vara bra för deras ryckte. Är jag bara ensam om att tycka att företaget gjorde fel eller har jag fel ?.Skulle jag ha bett de att utföra nåt som förändrade ventilationen då skulle jag förstå att de frågar hyresvärden men inte i detta fall.
 
Så länge det inte är ditt företag kan du inte bestämma hur dom utför sitt arbete.

Nu vet jag inte hur er livssituation ser ut eller bostadsmarknaden där ni bor men jag tror ni skulle må mycket bättre om ni flyttar till annat boende med tanke på hur många trådar och klagomål du har om er lägenhet.

Säger inte att det INTE är något fel på diverse saker men vissa hyresvärdar är helt enkelt inte lönt att bråka med.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T
H Holmspel skrev:
Så länge det inte är ditt företag kan du inte bestämma hur dom utför sitt arbete.

Nu vet jag inte hur er livssituation ser ut eller bostadsmarknaden där ni bor men jag tror ni skulle må mycket bättre om ni flyttar till annat boende med tanke på hur många trådar och klagomål du har om er lägenhet.

Säger inte att det INTE är något fel på diverse saker men vissa hyresvärdar är helt enkelt inte lönt att bråka med.
Förstår. Var bara en fråga .Tack.
 
Företaget ni anlitade kanske redan har avtal med hyresvärden som de inte vill försämra genom att ge dig bevis mot din hyresvärd?
 
Fast iofs. Om du har fått ett avtal med företaget att de skall komma och inspektera, och de sedan bryter det avtalet, så gör de fel. Har man åtagit sig ett uppdrag så kan man inte bara ångra sig.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte vad kommunen har med det att göra, eller är hyresvärden ett kommunalt bostadsbolag?
Hyresvärden är ju skyldig att göra en OVK. Har en sån inte gjorts, eller har ni invändningar mot den?

Den OVK som gjordes i vår BRF förra året var en fars. Först gjordes det kontroller, vi fick inga anmärkningar. Sedan bröt styrelsen kontraktet med utföraren pga undermåligt arbete.
Efter kontrollen av den nya utföraren fick jag en anmärkning med krav på åtgärd. Anmärkningen var att jag hade en spisfläkt med ventilation kopplad till kanalen, och jag uppmanades att byta ut den mot en kåpa med spjäll. Enda problemet var att det är en kåpa med spjäll. Det framgår rätt tydligt av den enda manöverknappen som har en spjällsymbol. Trycker man på den hör man dessutom inget fläktljud.
Vid kontakt med utföraren fick jag bara vaga undanflykter om att "det finns så många modeller på marknaden".
 
T
E EyEr0n skrev:
Företaget ni anlitade kanske redan har avtal med hyresvärden som de inte vill försämra genom att ge dig bevis mot din hyresvärd?
Man kan säga att man inte kan ta uppdraget eftersom man redan jobbar med hyresvärden. Företaget visste vilket hus och vilken hyresvärd det handlar om.Som sagt. Var bara en fråga som jag hade. Tack.
 
Företaget jobbar kanske inte med hyresvärden idag, men fick av hyresvärden veta att om de blandade sig i det här "ärendet" lär det förbli så.
Eller så fick de annan information om "ärendet" som gjorde att de fann det bäst att inte bli inblandade.
 
T
H Holmspel skrev:
Så länge det inte är ditt företag kan du inte bestämma hur dom utför sitt arbete.

Nu vet jag inte hur er livssituation ser ut eller bostadsmarknaden där ni bor men jag tror ni skulle må mycket bättre om ni flyttar till annat boende med tanke på hur många trådar och klagomål du har om er lägenhet.

Säger inte att det INTE är något fel på diverse saker men vissa hyresvärdar är helt enkelt inte lönt att bråka med.
Det har jag förstått att det inte är värd det men först efter tidningen efter påtryckning från hyresvärden inte vågade skriva om det. Journalisten bad om ursäkt att HAN inte fick skriva.Men har man en hyresvärd som är stor i käften med förtal, hot och trakasserier men inte vågar att komma till lägenheten för att tar emot nycklarna vid avflyttning så vet man med vad man har att göra. När hyresgäster berättade att han ska vara en tyrann, skitstövel och psykopat då trodde jag det först inte eftersom de verkade trevligt de första månader.
 
Vad har tidningen med det hela att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.