Hej!

Jag och min sambo har anlitat ett företag för att renovera hemma i vårt badrum.

Vi har upprättat ett avtal med firman enligt modellen "Hantverkarformuläret 09", där det framgår vilket arbete som ska utföras, pris m.m

Hantverkaren har skrivit sitt organisationsnummer samt kryssat i att firman innehar f-skatt.

När jag gjorde en upplysning på diverse olika sajter står det att företaget aldrig varit registrerat för f-skatt.

Det finns 2 olika bolagsformer, en enskild firma och ett aktiebolag. Den enskilda firman har varit verksam sedan 2002 och innehar f-skatt. Allt ser ut att vara i sin ordning.

Men när jag tittar på aktiebolaget så står det att det inte tillhör någon momsgrupp och att det aldrig varit registrerat för f-skatt. AB aktiverades i maj 2011.

På deras hemsida står det att de är medlemmar i Byggkeramikrådet, PER, samt behörig våtrum. Jag har även sökt dem på byggkeramikrådet och de är medlemmar där.

De har goda referenser.

Anledningen till mitt inlägg är att på avtalet vi upprättat har innehavaren skrivit org nr för AB, samt kryssat i f-skatt. Men den information jag hittar står det att de inte innehar f-skattesedel.

Arbetet börjar i morgon.

Hur ska jag göra?
 
Kontakta snarast hantverkaren och fråga hur det kommer sig att aktiebolaget inte har F-skattsedel. Det kan vara så att han håller på att omvandla den enskilda firman till AB, men tills dess det är gjort ska man inte ingå avtal med aktiebolaget.

Kräv att få avtalet omskrivet med organisationsnummer för den enskilda firman.
 
Tack för svaret!

Har försökt att nå honom idag utan resultat. Jag ska försöka igen om en stund.

Det kan kanske vara som du säger att firman håller på att ombildas. Han har kanske bara skrivit fel org nr? Han kanske skulle skriva för den enskilda firman men blandade ihop dem?
 
Risken att han blandat ihop organisationsnumren är obefintlig eftersom organisationsnumret till enskilda firman är samma som hans personnummer.
 
H
Ring skatteverket och kronofogden och kolla, AB kan ha skulder och därför har de mist sin F-skatt.
Passa på och kolla båda företagen. Som det tidigare näms om det enskilda företaget är ok så skall det bolaget användas när ni skriver papperna. Se också till att du får en kopia på att de har en gällande försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.