Hej,
Känner någon till vilka företag som gör Jordabalksbesiktningar för privatpersoner? Dvs mer omfattande än överlåtelsebesiktning. Har pratat med Anicimex som inte gör det, på sbr finns bara info om överlåtelse......konfunderad....:x
 
Densia bla

Sedan gör vissa enskilda entreprenörer det. Hade det varit närmare mig hade jag haft fler tips. Men annars är alternativet att ta in flera experter och själv sätta ihop en lämplig undersökning för objektet.

Generellt är anticimex inte något höjdarval såvida man inte funderar på skadedjursanering så det är bara tur att de inte utför mer undersökningar än de redan gör ;)
 
Tack för tipset!
Densia ser ju bra ut på hemsidan i alla fall, någon som använt dem? Vi är ju själva betydligt mer pålästa nu än när vi köpte vårt första hus.....
 
Jag har använt Densia.
 
Var du nöjd?
 
Ja, men huset var bara två år gammal. Det fanns inte så mycket att hitta. Men visst, det man stör sig på efter att ha bott ett tag är faktiskt saker som besiktningsmannen pekade ut under besiktningen.

Sen finns det saker jag tyckte besiktningsmannen kunde gjort bättre. Jag hade gärna sett att säljaren inte följde med utan bara funnits till hands. Jag tycker också att han borde testat fallet i våtutrymmen med både kula och en spann vatten. Han använde bara kula.

Många (kinglolle mfl) kritiserar ofta de som gjort en överlåtelsebesiktning och sedan hittat elfel mm och hävdar att de skulle gjort en jordabalksundersökning i stället. Vår besiktningsman slängde bara som hastigast en blick i yttre och inre central. Han tittade inte bakom kyl/frys eller under diskmaskin. Hade det funnits något där hade garanterat inte hittat det.

Nu är det möjligt, till och med troligt, att äldre hus synas på ett annat sätt och med hänvisning till första stycket: Jo, vi är nöjda.
 
Låter bra. nyproduktion kan ha många fel, är vår erfarenhet...
Sen är ju personen som besiktigar viktig antar jag, alla är ju olika o har bra o mindre bra dagar...
 
Exakt det Nyfkniken nämner är det som gör att jag inte vill rekommendera specifika firmor. Vet flera som varit supernöjda med Densia samtidigt som jag även vet missnöjda kunder.

Besiktningsmannen har säkert varit "lat" vid nybygge o kollat skåpen med resonemanget att är det gjort proffsigt är sannolikt resten oxå det.

Har sett överlåtelsebesiktning utföras på allt från 1 timme till 4-5 timmar och en ihopsatt jordabalksundersökning ta alltfrån 2-3 till ibland 8-10 timmar. Det är inte ett 100 % effektivt att bara se till hur mkt tid de lägger ner men ger ändå en viss hint hur nogrannt allt undersöks.

Tyvärr är det så sjukt att för att få rätt undersökning måste ofta kunden nästan vara lika kunnig :(. Cyniskt, sorgligt men alltför ofta sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.