Hej

Kommunen har föreslagit en anslutningspunkt som ska ligga 1,7 m under mark. Det är ett självfallsystem. Jag ställer mig undrande hur de ska kunna få till självfall till huvudledningen. Så här ser det ut (ej skalenligt):

Schematisk illustration som visar en anslutningspunkt och ett rör nära en 4,5m hög slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningspunkten X ligger cirka 10 m från en mycket brant slänt som är cirka 4,5 m hög. Kommunen tänker dra anslutningen nerför slänten och vidare.

Går det verkligen att få ett lämpligt fall under dessa omständigheter? Om vi antar att det ska vara 1 cm fall per m innebär det att röret ligger 1,8 m djupt (anslutningspunkt 1,7 m + 10 meter * 0,01) när det når slänten. Det är då 2,7 m till marknivån. Har jag missat något?
 
  • Schematisk bild av en markyta med anslutningspunkt och avståndsmått till en brant slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem, det är mycket vanligt att ha brantare fall, t.ex. en kort sträcka med 45 graders fall. Man ser också många avloppsbrunnar där inkommande ledningar ligger t.ex. 2 m under markytan, och utloppet 2,5 m under.
 
Det viktigaste är att det är fall hela vägen. Sen spelar det ingen roll om det är jättemycket eller till och med lodrätt någon bit.
 
useless skrev:
Det viktigaste är att det är fall hela vägen. Sen spelar det ingen roll om det är jättemycket eller till och med lodrätt någon bit.
Riskerar inte vattnet att rinna före pappret och att det därför blir stopp om det är så brant fall?
 
Avloppsstammen i huset är ju normalt med 90 graders fall och det fungerar ju. Går det att lägga med lämpligt fall en bit och sen med en bit lodrät rör för att nå rätt djup?
 
toolman77 skrev:
Avloppsstammen i huset är ju normalt med 90 graders fall och det fungerar ju. Går det att lägga med lämpligt fall en bit och sen med en bit lodrät rör för att nå rätt djup?
Jag förstår men här är det nästan 3 meter som skulle behöva lodrätt fall. Kan det skapa problem?
 
Det funkar ju i flervåningshus.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Precis som "värdelös" skriver. Ett fall kan inte vara för stort. Punkt slut.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Precis som "värdelös" skriver. Ett fall kan inte vara för stort. Punkt slut.

Staffan
Från: http://www.avloppscenter.se/sv/kuns...da-avlopp/allt-om-hur-du-lagger-ror-i-marken/

"Det ska alltid vara mellan 1-2 cm fall per meter på alla självfallsrör och behöver fallet ökas så ska man ta det trappvis för att säkerställa att vattnet inte rinner ifrån pappret.
Vid vertikala fall så går det lika fort därav trappstegen."

Då verkar det inte vara något problem med andra ord (så länge de
kör helt vertikalt för att komma ner på rätt djup).
 
Staffans2000
Antingen drar du rören på ett enkelt och bra sätt, eller så gör du det på ett onödigt dyrt och omständigt men bra sätt. Valet är ditt.
Men tänk efter. Hur kan pissblött:D papper färdas långsammare än vatten? Bara tanken är befängd eftersom papprets massa till absolut största delen består av... vatten!

Varför krångla till det.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Antingen drar du rören på ett enkelt och bra sätt, eller så gör du det på ett onödigt dyrt och omständigt men bra sätt. Valet är ditt.
Men tänk efter. Hur kan pissblött:D papper färdas långsammare än vatten? Bara tanken är befängd eftersom papprets massa till absolut största delen består av... vatten!

Varför krångla till det.

Staffan
Det är kommunen som utför och betalar entreprenören för rördragningen. Min anslutningsavgift är densamma oavsett hur rördragning sker. Jag ville bara förvissa mig om att det inte är problem med brantare fall så det blir strul när de börjar utföra arbetet.
 
Staffans2000
Då löser det sig under alla omständigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.