Hej!

Jag bor i en gammal bostadsrättsföreningn, kanske 40 lägenheter, huser är från 50-talet, 2 våningar + vind.

För länge sedan, kanske på 80-talet så fick 2 bostadsrättsinnehavare för sig att inreda vinden, så de 2 fick alltså köpa loss vinden av föreningen och börja bygga, då fick de vipps en etagelägenhet, trevligt!

I dag säger styrelsen nej till vindsbygge, vilket jag tycker är synd, jag vill nämligen bygga vind eftersom jag bor på vånging 2 och har en tom vind upptill. Jag vet inte varför, men skall fråga. Kan det ha med orättvisa att göra? Att dem som bor på våning 1 inte kan ta till sig erbjudandet? Tror väl inte det kan vara så...

Hur som helst, kan man juridsikt få igenom sin önskan eftersom dem en ggn i tiden tillät vinsbygge? Eller är det bara gällande inställning i styrelsen som gäller punkt slut? Skall man gå med i stryselsen och försöka ändra på reglerna? Finns fler som vill bygga vind nämligen. Jag tycker det är konstigt att man nu säger nej när man redan har 2 vinslägenheter!! Kan det tillkommit stora komplikationer med dessa vindslägenheter som gjort att de säger nej?

Som sagt, jag ska fråga dem. Men vill gärna ha tips ändå om jag kan ändra deras beslut på något sätt.
 
Det är detaljplanen som avgör om vinden kan inredas eller inte. Om det är tillåtet i detaljplanen så tror jag inte föreningen kan säga nej men jag är inte säker på detta. Det måste nog avgöras vid ett överklagande.
 
Tror inte styrelsen kan besluta om försäljning av vindsutrymmet. Det är nog ett beslut för stämman. I alla fall gäller, enligt SBC, stämmobeslut för att sälja en lägenhet som varit uthyrd av föreningen.
 
jimata skrev:
Det är detaljplanen som avgör om vinden kan inredas eller inte. Om det är tillåtet i detaljplanen så tror jag inte föreningen kan säga nej men jag är inte säker på detta. Det måste nog avgöras vid ett överklagande.
Är det en bostadsrättsförening så äger ju en lägenhetsinnehavare inte huset, så det är föreningen som bestämmer om större ut- eller ombyggnader får göras. Förutsättningen är förstås att kommunen också tillåter det, men föreningen kan ändå besluta om att säga nej även om det finns i ev. detaljplan.

Dock kan du ju ta upp detta på en stämma så får medlemmarna rösta, styrelsen är ju inte enväldig :)

/K
 
Det är inte styrelsen som får besluta i dessa frågor. Det är föreningsstämman som måste godkänna en utökning av föreningens verksamhet, vilket en vindsförsäljning är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.