Martin_B
Det finns bord-/klyvsågar vars klingor går att tilta åt höger och sådana som går att tilta åt vänster.
Högertilt lutar alltså in mot parallellanhållet (dvs. klyvanhållet), medan vänstertilt lutar bort från parallellanhållet. Förutsatt att anhållet sitter till höger om klingan.
Vänstertiltning är det vanligaste idag tydligen, men det finns även sågar med högertiltning att köpa idag.

Det finns för- och nackdelar med båda varianterna.
Själv är jag mest van vid högertiltat.

Vilken variant föredrar ni och varför?
 
Vet ej vad du tittar på för sågar när du säger att vänstertilt tydligen är vanligast..

pär
 
Martin_B
Bord- och klyvsågar som det står i rubriken.
Eller menar du märke och modell?

Kan ju i så fall börja med de mest populära:

Vänstertilt:
Dewalt 744, 745, 7491, Bosch GTS 10, GTS 10 J, GTS 10 XC, PTS 10, PPS 7 S, 4100, Makita 2704, 2705, MLT100, AEG TS 250, ....RYOBI, Einhell, Scheppach, Cotech, Best Tools, osv. osv..........................


Högertilt:
Festool CS 50, CS 70, Metabo TS 216, TS 250, TS 254, ....Capital, osv. osv..................

Listan kan göras lång på bägge varianter, men vänstertilt verkar helt klart vara vanligast.

När jag har tittat på olika bords- och klyvsågar så känns det rent spontant som att de seriösa modellerna är högertilt och det är också sådana jag använder i industrilokalen. Medan hobbymaskiner för hemsnickeri samt de populära "proffs"-maskinerna (bordssågar) verkar vara vänstertilt oftare.

Och enligt vad som finns att läsa internationellt så verkar det vara som att det p.g.a säkerheten som vänstertilt är vanligast. Själv tycker jag dock detta är aningen överdrivet då ju en bordscirkelsåg ju är grymt farlig i sig och kickback alt. shootback ju egentligen bleknar i jämförelse med faran med den livsfarliga klingan i sig.
 
Har själv gts10xc och på den kan man ju välja viljen sida man vill ha anhållet på (upp till 30cm tror jag). Så där har man en liten valmöjlighet om vilket man tycker är bäst.
 
Redigerat:
Min såg tiltar till höger. Det påstås att det kan vara en säkerhetsrisk med det, eftersom man kan klämma arbetsstycket mellan anhåll och klinga (Källa: Working with tablesaws, Taunton press). Jag har inte haft problem med detta.

Nackdelarna med högertilt är, förutom riskerna som nämnts, att klingskyddet krockar med anhållet och att man inte kan såga, exempelvis dörrspeglar, på högkant med förhöjt anhåll. Båda problemen undviks om man kan krångla över anhållet på vänster sida om klingan.

Nackdelar med vänstertilt har jag ingen koll på.
 
Högertilt är mera användbart i överlag känner jag. Vänstertilt är viktigare i amerika tror jag där man oftast saknar rediga klyvknivar som standard och inte har anhåll som kan konfigureras om till höga och låga positioner, samt också förkortas så man minskar risken med att biten kläms mellan klinga och anhåll, amerikanska anhåll tenderar vara långa och höga.

Högertilt är också bättre om man har ett justerbord. Europeiska sågar tenderar vara högertilt p.g.a. detta, amerikanska tenderar vara vänstertilt.

Värt att läsa användaren nikis inlägg i frågan här:
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?65644-Left-vs-Right-tilt

En nackdel med vänstertilt är att skalan måste kalibreras om varje gång du har en klinga med annan tjocklek.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Martin_B
Xlntjone skrev:
Har själv gts10xc och på den kan man ju välja viljen sida man vill ha anhållet på (upp till 30cm tror jag). Så där har man en liten valmöjlighet om vilket man tycker är bäst.
Den valmöjligheten finns på de flesta sågar. Nackdelen med att placera anhållet på vänster sida om kanten är att det blir ganska avigt för högerhänta. Det går att klyva så, men är inte optimalt.
 
På min såg så kan man inte placera anhållet på andra sidan iaf. Men den är gammal och har justerbord, sågar med justerbord så tror jag allmänt är gjorda på det viset.
 
Martin_B
mattiasp skrev:
Nackdelarna med högertilt är, förutom riskerna som nämnts, att klingskyddet krockar med anhållet och att man inte kan såga, exempelvis dörrspeglar, på högkant med förhöjt anhåll. Båda problemen undviks om man kan krångla över anhållet på vänster sida om klingan.
Men blir det inte exakt samma problem med en vänstertilt, bara att problemet blir spegelvänt istället, eftersom man ju då måste ha anhållet på motsatt sida?


Nackdelar med vänstertilt har jag ingen koll på.
En nackdel tycker jag, just när man vill kunna fasa bitar med olika bredd som högerhänt, är att man får ställa om anhållet för varenda storlek, eftersom ju den biten man behåller hamnar mellan anhåll och klinga.

Medan på högertiltat sätter man ju en "offerbräda" som man tiltar klingan mot och sågar in i lite, och biten man skall behålla hamnar till vänster om klingan, samtidigt som spillbiten hamnar mellan anhåll och klinga. Det gör ju också att man kan fasa bitar med olika bredd fast med bibehållen inställning av klinga samt anhåll. Bara att ställa in och köra igenom alla bitar, eller kanske rektangel med olika långa sidor. Även trekantsbitar, samt flersidiga bitar än fyra, som pentagon, hexagon, osv. osv.
Skall man göra samma sak på en vänstertilt, så måste man sätta anhållet till vänster om klingan, och det blir ju lite avigt för högerhänta.
 
Martin_B
DennisCA skrev:
På min såg så kan man inte placera anhållet på andra sidan iaf. Men den är gammal och har justerbord, sågar med justerbord så tror jag allmänt är gjorda på det viset.
Ja just justerbord blir ju svårt med anhåll på vänster sida om klingan så vida man inte kan förlänga skenan för anhållet till vänster. Men å andra sidan är väl de flesta justerbord högertiltade? De jag har sågat på iaf.
 
Jepp så är det såvitt jag vet.
 
Martin_B
DennisCA skrev:
Högertilt är mera användbart i överlag känner jag. Vänstertilt är viktigare i amerika tror jag där man oftast saknar rediga klyvknivar som standard och inte har anhåll som kan konfigureras om till höga och låga positioner, samt också förkortas så man minskar risken med att biten kläms mellan klinga och anhåll, amerikanska anhåll tenderar vara långa och höga.

Högertilt är också bättre om man har ett justerbord. Europeiska sågar tenderar vara högertilt p.g.a. detta, amerikanska tenderar vara vänstertilt.
Tycker också det verkar vara som du beskriver. Kan dock ej riktigt förstå deras paranoia när det kommer till kickback/shootback på högertilt när det kommer till sneklyvning. De verkar vara så himla rädda för att biten skall skjuta iväg som en projektil.
Under alla år jag har sneklyvt har det aldrig någonsin hänt att en exempelvis 45°-gradig trekantsbit skjutit iväg som en projektil bara för att den har varit fångad mellan klinga och anhåll. Enda som brukar hända ibland är att den snällt börjar vandra bakåt om man inte hinner dra ut den i tid eller om den är lite sne eller något. Men aldrig att den skjutit bakåt!?

Själv tycker jag det blir bättre resultat att exempelvis sneklyva en 45x45 i 45° med klingan tiltad mot en offerbräda, än tvärt om. Fast det kan ju vara en smaksak kanske.


En nackdel med vänstertilt är att skalan måste kalibreras om varje gång du har en klinga med annan tjocklek.
Samt även dadoklingor. Å andra sidan brukar jag alltid dubbelkolla genom att mäta manuellt ändå, så det problemet är väl iofs inte den största om man inte har en superexakt såg där man alltid kan lita på skalan till 100%.
 
Martin_B
Verkar dock vara få som reagerar på att de populäraste bordssågarna, som Dewalts och Bosch maskiner, men även Makita för att nämna några, alla är vänstertiltade. Eller är det ingen som tänker på det innan de köper sågarna?
 
Martin_B skrev:
Verkar dock vara få som reagerar på att de populäraste bordssågarna, som Dewalts och Bosch maskiner, men även Makita för att nämna några, alla är vänstertiltade. Eller är det ingen som tänker på det innan de köper sågarna?
Tror att det handlar om utbud/användningsområde för de här sågarna.

Som amatör har jag aldrig reflekterat över för- resp nackdelar med att klingan kan tiltas åt olika håll; det hade jag nog gjort om ex vis GTS 10:an hade funnits med bägge alternativen. Nu när jag står i begrepp att skaffa mig en bordssåg får jag välja en som jag har plats och råd med och i mitt fall blir det någon av de du räknade upp.

Som proffs med behov av att kunna ta med sågen till olika arbetsplatser/byggen får jag välja mellan de som är transportabla, dvs de som du räknade upp. Har jag min arbetsplats på samma ställe (ett snickeri t ex) är ju förutsättningarna helt annorlunda, förmodligen såväl budget som utrymme.

//Ronnie
 
Martin_B
Pysslarn skrev:
Tror att det handlar om utbud/användningsområde för de här sågarna.

Som amatör har jag aldrig reflekterat över för- resp nackdelar med att klingan kan tiltas åt olika håll; det hade jag nog gjort om ex vis GTS 10:an hade funnits med bägge alternativen.
Nej precis, klingans lutning är väl kanske inte det första man tänker på som konsument när man köper en klyvsåg. Tänkte själv inte på att de flesta var vänstertiltade förrän jag upptäckte i affären att Metabo var högertiltad medan de andra var vänstertiltade när de stod uppställda sida vid sida.
Jag gissar faktiskt på att det är av säkerhetsskäl som tillverkarna som kör med vänstertilt på konsumentmodellerna. Eftersom det ju sägs vara säkrare, så är det ju mer skäligt att sälja den säkra varianten till, kanske mer ovana, hemmasnickare och snickare, som kanske inte är lika vana vid klyven som de som står med en sådan maskin hela dagarna.
Sedan tycker jag återigen att det är en aning överdrivet det där med att högertilt skulle vara så mycket farligare.


Nu när jag står i begrepp att skaffa mig en bordssåg får jag välja en som jag har plats och råd med och i mitt fall blir det någon av de du räknade upp.
Då kan jag rekommendera dig Metabo TS 254, som är en högertiltad maskin, liksom Festool maskinerna. Inte nog med att Metabon har den näst bästa sågkapaciteten efter Makita, med hela 87mm vid 90° och 60mm vid 45°, så är den överlägsen Dewalten vad gäller motorelektroniken (mjukstart, 3 sek stopp, överbelastningsskydd mm), men även effektmässigt ligger den väldigt bra till. 2000w ineffekt och 1270w uteffekt (Dewalts stora maskin har 970w uteffekt). Och sedan har den både inbyggda hjul med massiva gummisulor samt inbyggt stativ, vilket gör den riktigt, riktigt intressant för de som vill slippa konka runt på stora externa stativ som de andra sågarna behöver.

Har gjort en tabell över specifikationerna, prestanda, osv. och Metabon är klart överlägsen de andra på papper, inte minst när man ser till priset.

Det enda som kan vara ett frågetecken med den är parallellanhållet, som iofs har det bästa låshandtaget enl. min mening men, som ju inte kan bli lika exakt parallellt mot klingan som Dewalten, p.g.a avsaknad av kuggstångsstyrning av skenorna. Fast det saknar iofs alla andra sågar också. Bara Dewalten som har den fantastiska lösningen - något som jag iofs inte tycker är värt nära 3 lakan..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.