Skyfallen står för majoriteten av översvämningarna i landet och de förväntas bli fler i framtiden. Därför är det viktigt att alla ser till att huset klarar ökade vattenmängder. Det här förebyggande åtgärderna rekommenderar experterna.

Du kan läsa artikeln här: Förebygg översvämning vid huset
 
Ett av mina huvudkriterier när jag letade hus var att det skulle ligga i en sluttning så att vatten skulle vara lätt att leda bort. Det hus jag hittade har till och med berg på ovansidan av huset i en skyddande halvcirkel som leder bort vattnet från huset.

Grannarna i botten av backen får ju dock allt vatten och när vi fick 195 mm på 48h för några år sedan så hade alla grannar som inte bodde i sluttning översvämning i sina källare. Ett hus fick till och med så stort vattentryck underifrån att hela källaren blev som en båt och lyfte innan plattan sprack i bitar. Det blev inte billigt att laga...
 
J
Det finns en anledning varför man placerade hus uppe på kullar för, eller flera anledningar förstås. Men man får skylla sig själv när man köper eller bygger ett hus på gammal sjöbotten, i svackor eller precis bredvid havet, läget är ju ofta den absolut viktigaste platsen att bygga ett hus på!
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Ja uppenbarligen har en mängd gammal kunskap gått förlorad på vägen. Sen kan man ju tycka att med den mängd regler som omgärdar nybyggen så borde det kanske vara motiverat med någon regel som innebar att man inte bygger på de mest korkade ställena istället för en massa onödiga regler om vilka färger det får vara på taken m.m.
 
Vår tomt ligger i en svacka precis där gatan planar ut från en ganska hyfsad lutning, vilket förmodligen har ställt till det minst en gång.

P.S. Jag känner igen garaget i översta bilden i artikeln (hur det har hamnat där vete 17?), och det blev en ganska hektisk förmiddag under sommaren 2012.....
 
På lantliga fastigheter går det lättare att optimera husets placering på tomten. Men i tätort i storstadsområdena där "alla vill bo" är det svårare. Mycket byggnation sker inte i nya områden, utan man styckar av och förtätar på befintliga tomter. Då kanske originalstugan ligger uppe i backen men nya villan hamnar nere vid vägen där allt dagvattnen hamnar.
 
Även på landet bygger folk på korkade platser så tyvärr tror jag det mest handlar om att folk inte fattar vilken dålig plats det är + en irrationell vilja att bo så nära vatten som möjligt ibland. I städernas utkanter tycker jag nog också att det ofta byggs på gamla åkrar (antagligen för att det är platt och lättbyggt) och inte på omkringliggande högre lägen som ofta tidigare varit betesmark.
 
W
Jag har gjort en infiltration. Ett ca 2 meter djupt hål, som jag sedan fyllt med sten typ makadam. Det gjorde jag för 16 år sedan och det har varit torrt på planen utanför sedan dess.
 
  • Gilla
Forestgrove
  • Laddar…
Wilhelm Lundeberg skrev:
Jag har gjort en infiltration. Ett ca 2 meter djupt hål, som jag sedan fyllt med sten typ makadam. Det gjorde jag för 16 år sedan och det har varit torrt på planen utanför sedan dess.
Det säger inte så mycket om du inte också avslöjar längd och bredd på hålet...;)
 
L lbgu skrev:
Ja uppenbarligen har en mängd gammal kunskap gått förlorad på vägen. Sen kan man ju tycka att med den mängd regler som omgärdar nybyggen så borde det kanske vara motiverat med någon regel som innebar att man inte bygger på de mest korkade ställena istället för en massa onödiga regler om vilka färger det får vara på taken m.m.
Kunskapen är inte förlorad, bara det att man prioriterar annat vilket i ibland visar sig vara väldigt dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.