Hej,

Vi ska bygga fritidshus som kommer användas de närmaste åren bara under sommar, och kanske högt 4veckor under vinter/höst. Vi har små barn och kommer inte kunna "komma iväg så mycket"

Huset måste byggas som året-runt bostad och måste fylla alla tillgänglighetskrav, därför måste vi bygga större än vad vi planerat från början.

Nu funderar vi på hur vi ska kunna bygga bra/långsiktigt men ändå klara vår budget.

Att köpa och installera en luft/värmepump + golvvärme är vad jag vill att huset skall ha på lång sikt, men investeringskostnaden är ganska stor. Och eftersom vi bara kommer vara i huset mestadels på vår och sommar så känns golvvärme just nu lite onödigt.

min fundering är om det finns någon idé i att förbereda plattan med rör etc. för golvvärme men inte koppla på den? Utan köpa en luft/luft pump + el element i några år

funderar runt funt..

Huset kommer vara 1-plan, gjuten platta och bostadsyta ca 85kvm. Ligger på Gotland.
 
Frågan är om det blir godkänt som året-runt-hus med luftluftvärmepump och några el-radiatorer? Finns små luftvattenvärmepumpar som t.ex. EcoInverter från Mitsubishi Electric eller NIBE F2040-6. Jag skulle gå direkt på det även om det blir något dyrare. Tror inte prisskillnaden är särskilt stor totalt om man ändå lägger golvvärmeslingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.