Hej jag skal snart starta bygget av vårt nya hus. Vi kommer bygga en attefallstuga på tomten senare.
Till den kommer vi dra avlopp, vatten och ström nu i samband med bygget till en punkt på tomten nära där stugan skal stå.

Min tanke tidigare var att jag skulle köra med elradiatorer och en egen varmvattenberedare där ute sen men;
Frågan är, borde man dra varmvatten också. Dels till golvvärme, dels till dusch, kran osv?

Avståndet från huset är till stugan blir ca 15m, avstånd från stugan till placering VP blir ca 30m.

Tack på förhand för hjälp.
 
harry73
Intressant fråga. Dels sparar man utrymme i stugan och dels kan man utnyttja en större värmepump i huset.

ett problem är dock att det tar lång tid att få varmt vatten genom ett 30 m långt rör, så en stor del av vinsten förlorar man där.

Kanske bättre att använda luft-luftvärmepump för uppvärmning och en liten varmvattenberedare för varmvatten (den ska dock vara tillräcklig stor för att duscha)
 
Redigerat:
Det blir ju lätt att man behöver använda den där stugan över jul etc. Så det blir nog ganska stor del av året.
Nu är detta iofs i Sydvästra Skåne nära kusten, vi har tex inte frost i marken nu.

Får se om detta blir rätt nu. Mycket rostig här..
Så 30m, dubbel rör 25mm, med låt säga 50grader i, ger värmeförlust 7,88W/m *30m=236W = 236J/s (W=J/s)
Om jag antar att det tar 10sekunder (???) för vattnet att transporteras de 30meterna.
Då blir det vad jag förstår 236J/s*10 sek=2360J
Vattens specifika värmekapacititivet är 4,181 kJ/kgK, hmm då måste jag ha en viktenhet.... hmm
Dia25mm ger då en volym av 0,025^2/4*30m 0,0045875m3
1000kg/m3 ger 1000*0,0046=4,6kg.
Så 4,181kJ/4,6 kgK * deltaT (K) = 2360J dvs deltaT= 2,6K

Dvs en temperaturförändring på 2,6grader. Känns ju rimligt men osäker på om beräkningen är riktig.
Dock hade ju det fungerat ok...
 
harry73
Men har du golvvärme ska det vara lågtempererat (30-40 grader) och även returvattnet kyls av och även den förlusten kräver extra energi när vattnet värms upp igen. Hur snabbt vattnet går i dessa ledningar vet jag inte.
Varmt vatten ska vara ett separat rör. Problemet där är att man varje gång man tar varmt vatten behöver spola hela ledningen för att få varmt vatten och när man har använd varmt vatten är hela ledningen fylld med varmt vatten, som då kyls av tills nästa gång du öppnar kranen..
Om jag räknar rätt behöver du spola 15 l vatten för att få varmt vatten och då inser man också att det borde ta mer än 10 sekunder och dina förluster därmed bara blir större.
 
en snålspolande tvättställsblandare är väl runt ca 7l/min, och en dusch mellan 7-12l/min tex.
En kanal med 2x22 för värme, och 2x16 för vatten kanske vore något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.