Hej, jag har fått ett problem med min toalett som har fungerat felfritt i drygt 3 år.

Efter att man spolat och cisternen har fyllts så tar det ytterligare några sekunder innan påfyllningen slutar. Det gör att vatten rinner genom överfyllnadsröret i några sekunder. Det började som ~3 sekunder men tar nu ibland 10+ sekunder.
Toaletten är från Duravit och jag har inte kunnat hitta en exakt bild men den ser ut som denna modell ungefär:
gustavsberg-flottorventil-univ.jpg
Flottören flyter upp men det verkar som att typ luft pyser ut ur röret i några sekunder innan vattnet slutar. Kanske något tryck som måste jämnas ut?

Tacksam för förslag
 
Har du provat att justera ner flottören?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du provat att justera ner flottören?
Ja jag flyttade ner den några steg, kan eventuellt ha minskat problemet lite men det återstår ändå
 
Kalkbeläggningar kan få flottören att kärva så det krävs högre vattenstånd innan ventilen stänger.
 
Den här typen av teknik är inte mitt område, men jag skulle ha tagit ur den och sedan försiktigt demontera den och letat efter skadade membran eller O-ringar innan jag köpt någon ny. Kan ju också vara något, som bara kärvar lite ( edit tvåa på det).
 
Tack för förslag, jag ska ta ett nytt försök imorgon. Har balofix så inget akut problem ikväll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.