Hej!
Vi ska dra ut el till vår friggebod för att kunna ha lite värme/ ladda telefon samt belysning. Dimensionering av kablar samt dragning och installation ska en elektriker få göra såklart men dock så tänkte vi dra rör i väggarna för att kunna färdigställa allt annat utom elen.
Gjorde en liten bild över hur jag tänker att kablarna ska gå i väggen. Ser kabeldragningen ritad på bild rimlig ut? Har ritat upp efter hur jag tänker att elen ska dras men det är som sagt i huvudsak för att förstå hur rören borde dras i väggen.

Tacksam för input.
 
  • Planerad kabeldragning markerad med färgade linjer i en friggebods inre med anvisningar för utelampa och brytare.
Jag skulle , som vanligt, använda takdosan som central kopplingspunkt.
 
  • Gilla
ClashVetty och 3 till
  • Laddar…
Jag hade monterat en liten gruppcentral (12-13 moduler) inne i friggeboden, matningen hade varit en 5G4 eller 5G6 N1XV.
I gruppcentralen hade jag monterat huvudbrytare, JFB, gruppsäkring, (5-6 moduler lediga för utbyggnad).
 
  • Gilla
ClashVetty och 2 till
  • Laddar…
Även dragningen av slang är behörighetskrävande.
Om du gör den själv så bör(/måste) du prata med elektrikern innan arbetet utförs, annars är risken stor att elektrikern inte tar vid.
 
  • Gilla
ClashVetty och 1 till
  • Laddar…
Första, och viktigaste rådet. Kontakta den elektriker som skall koppla först, innan du gör något. Gör du det själv utan att stämma av med hur den elektrikern vill ha det gjort, så är det stor risk att ingen elektriker vill använda dina rör. Det är som sagt olagligt även att dra elrör, dosor osv.

På bilden ser jag direkta fel. alla trådar skall gå tillsammans till en apparat osv. Så till ett uttag skall alla tre trådarna komma från samma håll. Detta är både för tydlighet, men viktigare, det minskar magnetfältet runt ledningarna. Matning och retur skall gå samma väg så att strömmarna (och därmed magnetfältet) tar ut varandra.

Man använder takdosan som kopplingsdosa där det går.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Jag förstår. Hade en tanke om att jag ev skulle kunna dra rören, ta bilder på dragningen, vänta med att sätta igen väggarna med skivor där dosor/ uttag etc är planerat så att elektriker kan ta vid för att dra elen i rör och sätta dosor
Har haft svårt att få tag på elektriker men jag jagar vidare och kanske det är bäst om jag hejdar mig lite och låter en elektriker se på dragningen innan jag gör något mer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det som du skulle tjäna på att dra rören själv är försumbart. Om du pratar med elektrikern så får du säkert samma priser på matr. som om du själv skulle handla, dessutom behöver du bara betala det som verkligen gått åt. Köper du själv kommer du högst troligt att få en hel del över som bara ligger och skräpar. Har elektrikern med sig fördragen slang så slipper du betala för tråddragningen som ju då redan är färdig och det handlat totalt om någon timmes arbete.
 
  • Gilla
ClashVetty
  • Laddar…
Sedan tycker jag att du är lite snål med uttag. Även om det är litet, så skulle jag nog satt ett eller två ytterligare uttag.
 
  • Gilla
ClashVetty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.