O
Det finns gott om pollare och annan snygg belysning till trädgården som ofta behöver kedjekopplas. Jag har inte haft möjlighet att plocka isär sådana armaturer för att se hur de är organiserade inuti, men jag inbillar mig att de är dåligt genomtänkta och jag har svårt att tänka mig att de är designade för att kunna ha ett inkommande markrör och ett utgående för vidarekoppling. De är helt enkelt för små det finns för lite utrymme. En variant är ju kabel löst i mark med kabelband, osv. Det tar mindre plats och kanske är mer i linje med vad som förväntas av armaturtillverkarna.

En idé i fallet där det rör sig om "spridd belysning" är att ha en kopplingsbrunn eller motsvarande och där ifrån göra en stjärnkoppling. Alltså ungefär som när man inomhus använder takdosan som fördelningsdosa. I fallet med flera lampor, t.ex. pollare, på rad är att gjuta ett litet fundament med en fördelningsdosa, dvs skapa ett utrymme där det finns plats för två markrör att mötas under pollaren. Finns sånt färdigt, finns lämpliga dosor för in-byggnad/-ingjutning, osv? Eller är jag helt ute på fel spår här?

Hur brukar sånt här göras i offentliga parker och vilka material brukar användas?
 
Ja, precis som du skriver finns det olika alternativ, det bästa är om det finns plats att koppla 2 kablar i pollaren, det går såklart också att göra täta avgreningar under mark men dokumentera i så fall noga dessa potentiella felkällor.

I offentlig miljö läggs kablar i regel i en ring som är oansluten vid en mittpunkt, detta ger en reserv att mata gruppen vid kabelfel.
 
R
Dom pollare som finns på billiga varuhusen är i mina ögon skräp , för klen stolpe och en armatur som är hermetiskt tillsluten
( går inte att byta ljuskälla ) då står du där om ca 3 år , modellen finns inte längre
Annars finns det GEL-dosor som är täta och går att öppna om det behövs , kan läggas direkt i mark även i vattensjukt .
Så tänk dig för vad du kostar på dig , jag är förtjust i 230V system kan använda vilken ljuskälla som helst
Att ligga i framkant är inte fel
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.