Skall få fiber in i huset vi är på gång att bygga och ska således använda mig av IP-TV.
Har tänkt att bygga nätverk med kablage cat5e, rikligt runt hela huset, ej något koaxnät.

Får en CPS/DRG lev. av bredbandsleverantören, för att säkerställa bandbredden till varje teknik (Tv,Tele,Data).

Frågan är hur jag delar upp Tv signalen jag får från cps:en ut till de olika tv apparaterna.
Får väl en box till varje tv av tv leverantören?

Skall det vara en switch lika den som delar datatrafiken eller någon annat typ av utrustning
 
Det beror ju helt på hur det är tänkt att få ut tv-signalen.

Om det bara är RJ45-portar på CPS:en (kollade en på Packetfront) så behövs ju en box vid varje tv.

Vi kommer dock att få kabel-tv via fiber och där har jag fixat en antennsplitter som går ut till respektive uttag.
 
Det är bara RJ 45 på CPS:en varav en tas ut för tv.
Skall fördela ut till varje digitalbox med Cat 5e, RJ45.

Frågan är hur man splittar RJ45 efter CPS:en för att fördela ut till de olika uttagen, istället för din "antennsplitter"(koax).
 
Kanske inte är av betydelse för din fråga men Cat6 borde väl vara "standard" vid nya installationer.
 
Kolla vad du får av leverantören. Vissa har en box som omvandlar flera kanaler till coax samtidigt. Då kan man antingen dra coax eller köra med baluner och skicka signalen över tp i alla fall (har ej testat själv). Andra har en box per tv och de riktigt tråkiga har en box för en tv enbart.
 
Vilken leverantör har du? Vilket fabrikat på CPS/DRG?

Om du har Telia så har du ett "RG/modem" med tre portar för data, tele och TV. Alla tre portarna kör IP/Ethernet vilket i TV-fallet betyder att det inte finns någon klassisk TV signal som bär alla kanaler och kan splittas enkelt till flera mottagare. Till skillnad från exvis kabel-TV så skickas "signaler" till leverantören för varje kanalval/filmval du gör och TV-programmet beställs så att säga varje gång du zappar. Det betyder att leverantören har full koll på vad du gör och i vilket fall teoretiskt kan hindra beställning av en ny TV-kanal innan en föregående har avbeställts vilket i praktiken skulle kunna hindra TV-tittande på flera kanaler samtidigt om inte detta ingår i avtalet. Nu vet jag inte om Telia gör dessa kontroller eller ej.

Till skillnad mot datatrafik kan man inte heller sätta in en s.k. bredbandsrouter för att fördela IP trafik till flera datorer/settop-boxar eftersom den översätter de s.k. IP-adresserna på ett sätt som fäller signaleringen för IPTV. Dagens "hemmaroutrar" klarar inte heller s.k. multicast-trafik. Sådana "routrar" kanske kommer så småningom, men jag känner inte till några som klarar "multicast respektive signaleringen idag. Ytterligare ett problem är att leverantören kommer att se den s.k. mac-adressen för bredandsroutern istället för settopp-boxen och därmed kan välja att inte starta tjänsten (vilket jag faktiskt tror är fallet för Telia).

Det man möjligen kan tänka sig är att fördela med en Ethernetswitch. Isåfall ställs kravet på denna att den kan förmedla s.k. mutlticast-trafik på ett korrekt sätt. Men det betyder också att Telias utrustning kommer att bli varse att du har flera settop-boxar (lådan vid TV'n) i ditt nät och jag vet inte om man supportar detta (se även ovan). Det krävs ett litet experiment för att utröna detta alternativt att du frågar leverantören.

Splittra efter settop-boxen går att göra med klassiska medel (t.ex. scart-splitter) men då kan du ju bara titta på samma kanal på flera apparater och det var kanske inte tanken.

Hoppas det inte var alltför tekniskt. Har försökt att hålla tillbaks men det var svårt. Andra leverantörer än Telia har jag sämre koll på men principen för IP-TV är densamma.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.