Hej!

Håller på att totalrenovera ett en toalett på källarplan och nästan rakt ovan på överplan ett badrum samt i direkt anslutning till badrummet ta bort en liten toalett. Ska då stambyta och dra om vattnet. Det blir nog Pex RiR, av något fabrikat. Vilket vet jag ej. Tar väl det billigaste. Nuvarande matning från "huvudstammen" av vatten är 22mm Cu. Den tänker jag behålla och från den göra den nya matningen till ett badrum; dusch,toa och handfat. Samt även då till toaletten på källarplan. Där även "huvudmatningen" från inkommande och vv-beredaren går i takhöjd.


Det var väl inte något direkt fel på de gamla röran annat än det är i 4" gjutjärn och inte helt optimalt draget. Nu uttrycket jag mig milt. För den som planerade rördragningen kan inte haft ordet praktiskt som ledord.


Några funderingar:

1. Finns det fördelare med mer än 3 anslutningar? Tänkte använda använda Pex 15 mm vidare till alla tappställen och koppla fördelaren direkt på 22mm Cu-stammen. Hittar bara max 3 anslutningar. Men det kan behövas fler.

2. Kan man dra ytterligare en fördelare från en matning som kommer från en 15 mm fördelare?

3. Ska man dra ett PEX till varje enhet, dvs en egen matning från fördelaren direkt till toan, en till duschen och en till handfat eller kan man sätta en T-kors under handfatet (i fördelningskåp) och gå vidare till toan som exempel från matningen till handfatet?

4. Om man har dubbla handfat, bör varje handfat ha var sitt avlopp genom golv/vägg eller kan man sätta ett t-kors, samma gäller inkommande vatten. Dvs avloppen sitter mitt mellan handfaten som har pungvattenlås. Jag tror det mesta kommer bli dolt bakom en ännu inte platsbyggd möbel.

5. Vad är det för skillnad på WTR och Q&E fördelare på ex. VVS-Boden?

6. Minsta dimension för avlopp utan kvarn. Kan man gå ned från 110 till 75mm.

7. Kan man dra avluftningen i ett gammalt ventilationsschackt i eternit tror ni? Det blir över eftersom jag tar bort en toa och jag vill få bort det gamla gjutjärnsröret som skulle isåfall stå som en pelare mitt i hallen då vi tar bort väggarna till nämda toalett. Jag tänkte dra upp ett 75 mm rör isåfall tills det tar stopp i "skorstenen". Visst kan man skarva ett sådant rör med muffar. Tror inte jag kan få en ett så långt rör i ett stycke bara.

8. Minsta diameter på avlopp i vägg/golv för handfat och dusch? Visst sjutton måste 50 mm räcka gott. Eller kan man dra mindre dolt, dvs dimensioner på 32mm. Det finns ju golvbrunnar med extra inlopp på 32 mm. Rinkaby Rör har det bland annat.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Än en gång, jättetacksam för alla tips och svar. :D

/Erber
 
1. Det finns vad jag vet 2 och 3 fördelare som kan kopplas ihop i önskad kombination.

2. Du kan sätta hur många fördelare du vill, bara vattnet räcker till de tappställen som kan tänkas användas samtidigt
( läste nog frågan fel, i änden på fördelaren, sätter man en plugg, eller låter matningen gå vidare.)

3. att gå med en ledning till varje tappställe, från fördelaren, är det vanliga förfarandet,
men alternativa lösningar kan ju ibland vara nödvändiga..

4. Ett avlopp räcker, precis som diskbänken.

5. Q&E kräver ett verktyg, som inte är ekonomiskt försvarbart för ett badrum.
WTR skruvar du med skiftnyckeln, går att ta isär om så önskas,
Q&E måste skäras av, om det blir nåt fel.

7. det borde funka som du tänker.

8. 32 mm låter lite, kan inte dimensionerna i huvet, men runt 50-55 är väl det normalt minsta man har till tvättfat.
 
Redigerat:
Stort tack för svaret!!:D

Så exempelvis denna fördelare
http://www.vvs-boden.se/uponorwtr343frdelaremedkopplingsset-p-6733.html

kan man koppla ihop direkt på varandra? :)

Man borde då....som Mäster nog egentligen säger/antyder kunna gå vidare med lite grövre slang på själva fortsättningen. Så måste det ju vara. Det är ju självklart. Att jag inte kom på det själv. :p

Än en gång Mäster...stort tack.

/Erber
 
kompleterande svar

4 . Dra ett 50 pp rör till varje tvättställ, annars kommer det stiga upp vatten i det andra tvättstället om båda används ( du kommer ångra att du snålat om du gör på annat sätt )

7. avluftningen skall vara närmast wc för bästa resultat, och den bör helst vara 110 , och det är ok att skarva

8. Skall alltid vara minst 50 rör till ts, den golvbrunn du talar om används tex när det ligger en bastu i närheten och du vill ha en avrinning från den, då kan det räcka med 32 rör INGEN annan gång
 
Läste en gång till, och såg att det var golvbrunn också, 75 mm vill jag påstå är vad som rekomenderas till dusch/bad...
Dock utan att vara någon auktoritet på området, men det är de order jag får vid installation...
 
Tack för inläggen så långt...:)

det var bara 6an....dvs kan man gå ned i diameter till 75 från toalettstol, eller måste det vara 110. Det är en jäkla eldragning som korsar det tänkta avloppet. Och det kanske går att utan flytta elen med 75. Är det 110 så blir det att röra om och hit och hit med elektrikern igen. Det är så typiskt.

Det är bara en tanke......har aldrig gjort det själv annat än med 110.

/erber
 
NEJ inget 75 från en wc det blir stopp på 5 röda
 
Staffans2000
Nej. Inte lär det bli stopp.
Har du bara förminskningen så att det smalnar av upptill fixar det sig sannolikt.Ett bra fall underlättar också.
Detta är ett påstående grundat på sunt förnuft samt att jag läst här på forumet om flera som gjort som du tänkt, utan att det renderat i ett stopp för dem.
En avluftning före förminskningen är dock av godo.
75 röret bör även vara så kort som möjligt.

Hälsningar från:en Staffan med nytvättade händer.
 
Staffan2000: Avluftningen så kort som möjligt? Oj....den går ju från golvet ändå upp i lilla ventilationsskorstenen som sitter på taket. Där sitter den gamla. Eller var detta bara för att man använder 75? :)
/erber
 
Staffans2000
Nej nej nej.......
Rörstumpen på 75mm skall vara så kort som möjligt.'
Luftaren däremot Kan vara hur lång som helst.
 
Staffan2000
Jag är rörmokare!!!
trust me!! inga jävla 75 rör när det gäller wc avlopp, det kommer man bittert få ångra, det BLIR stopp, har varit på ett par olika ställen där folk försökt ( oftast vid ombyggen från sommartstuga till permanent boende ) 75 röret går bra om du använder det 1 gång om dan kanske, men vid "normalt " avändande så funkar det inte
Där emot kan du ha luftning i 75 rör det funkar i värsta fall
 
Drar du 75 till en mugg får du stopp fort som sören..
 
Det blir 110 mm på avloppet. Jag får dra om elen. Jag rörar själv och drar kabeln så får elektrikern komma och koppla in och kolla. Det befintliga rördragningen är den mest idiotiska jag har sett. Garanterat fort och fel. Elektrikern var av samma åsikt när han var hit och kollade.

Och det troliga är att jag också får plats med 110 avlopp i eternitröret upp på taken. Och skulle det bli för tajt med muffen så tar jag 75, det borde banne mig räcka. Det är ju sällan man spolar alla dass samtidigt. Jag tar gamla frånluftröret som gick ned i taket på den toalett som nu är ett minne blott och sticker upp avluftningen i det röret. Toan har blivit en del av entrén/hallen. 2 kvm kan göra mycket för öppenheten.

Ska man sätta något galler i avluftningen???

Typ för råttor och fåglar och liknande? Har man en svamp så fyller det ju den funktionen, men nuvarande är ju bara ett gjutjärnsrör rakt upp på taken utan böj eller kina-hatt. Det är raka rör så att säga. OM det är normalt eller ej har jag inte en aning om, men det lär ju funka. Har suttit där i 40 bast så.....
 
Det behövs inget på taket ,men för det rent estetiska skulle jag åka till plåtslagaren och be han göra en kines-hatt.
 
Staffans2000
drakhenke skrev:
Staffan2000
Jag är rörmokare!!!
trust me!! inga jävla 75 rör.
Bäste drakhenke: Du är rörmokare - Jag har varit det. Jag anser likväl att mitt ovan nämnda råd alltjämt är adekvat.

För övrigt: Om en spolning går bra genom ett rör av den oortodoxa dimentionen torde de efterföljandes färd mot sin slutdestination bliva lika lyckosamma.

Ödmjuka hälsningar: Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.