Tänkte fixa lite med bevattningen. Vill kunna stänga och öppna olika slingor (områden) för bevattning av pallkragar mm.

Tror ni det går att få på en kulventil (12v) på avstickarna på en sån här fördelare?

Till exempel den här:

https://www.styrahem.se/p/753/styrahem-kulventil-34-dn20
 
  • Mässingsförgreningsrör för bevattning med tre 3/4 tum anslutningar och fast mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Direkt på fördelaren blir nog svårt, jag kollade lite snabbt på motorerna till ventilen du skickade och de kommer inte rymmas. Ventilerna får plats, men det blir nog för trångt för motorerna som är ca 65 mm i alla riktningar. Finns ju dock inget som hindrar att du drar rör/slang från fördelaren och sedan separerar dessa så att motorn får plats.

Eller så bara köper du lite rör och T-kors och bygger din egen fördelare precis som du vill ha den.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack,

Blir avstånden längre mellan avsticker om jag bygger egen?

Kanske blir tillräckligt med T-rör honor och muffar/nipplar för att koppla ihop rören.
 
Bygger du en egen kan du ju bestämma avstånden själv genom hur långa rörbitar du sätter mellan t-rören.
 
Finns det fasta rör att sätta mellan T-rören?

Vilka rör sk jag ha, känns omständigt och dyrt att köpa en rulle med pex för att flytta ”avsticker 2-3 cm.
 
D Derbyboy skrev:
Finns det fasta rör att sätta mellan T-rören?

Vilka rör sk jag ha, känns omständigt och dyrt att köpa en rulle med pex för att flytta ”avsticker 2-3 cm.
Följ det Marine länkar till så får du det bra och kan bugga som du vill. Den andra du var inne på som fördelare har kort gänglängd på avsticken som är avsedda för kopplingar, det blir inte direkt bra.

Så välj metall två T-rör R20 inv, 2 nippelrör R20 och en vinkel R20 inv så har du tre avstick.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack! Oerhört värdefullt
 
Typ såhär tänker jag:
 
  • Schematisk bild av VVS-installation med komponenter och deras artikelnummer plus en fotografi av två kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen ska de där 12v-kulventilerna inte sitta vertikalt, annars hade det varit trevligt att sätta allt dikt mot väggen.

ARTNR.BENÄMNING
ANTAL​
PRIS​
SUMMA​
2435329 En 12v-kulventil av mässing mot en suddig bakgrund.

PRK 403 25x20R utv​

-+143,00 kr/st143,00 kricon-papperskorg.svg
2408 Metall T-rör i mässing för rörkopplingar.

Metall Slangnippel G20x19 mm​

-+43,00 kr/st43,00 kricon-papperskorg.svg
4233 Metall T-rör med innergänga 20 mm för rörinstallationer.

Metall T-rör inv 20​

-+78,00 kr/st156,00 kricon-papperskorg.svg
4251 Metall vinkel med invändiga gängor på 20 mm för rörinstallationer.

Metall vinkel inv 20​

-+60,00 kr/st60,00 kricon-papperskorg.svg
4104 Metall slangnippel G20x19 mm på vit bakgrund.

Metall Sexkantnippel 20​

-+26,00 kr/st52,00 kricon-papperskorg.svg
4066 Metall nippelrör G20x60 mm på vit bakgrund, produkt för VVS-installationer.

Metall nippelrör G20x60 mm​

-+57,00 kr/st114,00 kricon-papperskorg.svg
4260 Metall sexkantnippel 20 för VVS-installationer.

Metall propp 20​

-+23,00 kr/st23,00 kr
 
Redigerat:
Ska jag s lin eller tejp till de där delarna?
 
D Derbyboy skrev:
Ska jag s lin eller tejp till de där delarna?
Allt med gängor, lin och pasta bäst, konor ingenting det ska täta ändå.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska jag s lin eller tejp till de där delarna?
Jag gillar gängsnöre annars, Loctite 55.
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tydligen ska de där 12v-kulventilerna inte sitta vertikalt, annars hade det varit trevligt att sätta allt dikt mot väggen.
Var har du fått det från? Finns inget som hindrar att du sätter dem som du vill vertikalt enda man kan tänka sig inte passar så bra ibland är horisontalt hängande under ventilen.
 
Står på Aliexpress, vet inte men jag kanske missuppfattat:
 
  • Instruktionstext om montering av ventil och drivmekanism med specificerat utrymme för demontering.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.