Hej!
Här är mitt första inlägg på det här forumet. :)

Vi går i hustankar jag och min man. Vi har kollat runt lite på olika tomter i området där vi vill bo och har nu eventuellt hittat en tomt som är av intresse.

Den "ägs" just nu av LB hus och vi funderar lite på vilka fördelar/ nackdelar det finns med att välja en sådan tomt?

Tack på förhand! :D
 
Tänkte att jag skulle förklara mitt inlägg lite mer.
Vad jag menar är vad är skillnaderna mot att köpa en "öppen tomt" via ex. hemnet förutom att man då är bunden till att köpa huset av husfirman som äger tomten.
 
Den väsentliga skillnanden är ju just att du är bunden. Men bindningen har fler effekter än vad man kanske inser direkt. Att du i ett tidigt stadie binder dig för en viss husleverantör gör att urymmet för prutning blir mindre.

Hussäljare jobbar ofta med en modell där de försöker skjuta på tillvalslösningar och andra detaljrelaterade frågor till en tidpunkt EFTER att kunden har skrivit på och bundit sig. Då blir tillvalen genast dyra med små möjligheter att förhandla, ev. borttagningar av saker i huset blir på samma sätt väldigt billiga. "De där köksuckorna ni inte vill ha de kostar bara 2000, men de här ni nu väljer till kostar 50 000", ungefär. Samma diskussion innan det finns en bindning ger lite andra siffror.

Om man då först väljer en tomt och antingen faktisk skriver på och köper den, eller iallafall binder sig känslomässigt, "här vill jag bo". Då ser säljaren att sannolikheten att du väljer att avbryta och gå till någon annan när du inte blir nöjd med deras erbjudande är lägre, därmed behöver inte erbjudandet vara lika bra.
 
Det där med att skjuta på tillvalslösningar när man väl skrivit på kommer vi väl ändå inte att komma ifrån oavsett om vi hittar en fri tomt eller en bunden tomt... däremot är det självklart lättare att byta om man inte är nöjd.

Finns det fler för-/ nackdelar? :)
 
F
aikidoaasa skrev:
Det där med att skjuta på tillvalslösningar när man väl skrivit på kommer vi väl ändå inte att komma ifrån oavsett om vi hittar en fri tomt eller en bunden tomt... däremot är det självklart lättare att byta om man inte är nöjd.

Finns det fler för-/ nackdelar? :)
Har du köpt din tomt oberoende av husleverantör så är det inte lika bråttom och du kan förhandla om tillval och avdrag samtidigt som du förhandlar om huset. Säljarn räknar samtidigt med att du garanterat flörtar friskt med andra leverantörer.

Är det en leverantörsbunden tomt så kan man ge sig fan på att det enligt säljarn alltid finns en annan familj som står redo med pennan i hand för att skriva under om ni efter att ha fått en frikostig betänketid på 4 timmar inte väljer att skriva på.

Får man tid på sig att förhandla om allt samtidigt, tomten har varit ute ett tag och man inte ger säljarn "måste ha" signaler så tror jag inte att det behöver vara nån annan skillnad än att utbudet begränsas.
 
Jag menade med mitt exempel om sena tillvalslösningar att säljarna ofta med olika rimliga eller orimliga argument försöker få köparen att lägga så många beslut som möjligt efter att köparen är bunden av avtal.

I det fall tomten är kopplad till husföretaget så har de i praktiken lyckats flytta även hela husbeställningen till efter att kunden är "bunden". Det är ju inte bara rena kontraktsmässiga bindningar som funkar.
 
Är det komunen som äger tomten egentligen skulle jag försöka köpa tomten utan hustillverkaren som nu "äger" tomten och på det viset välja fritt hur och vad ni ska bygga.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.