Vi har blivit erbjudna en trådklös ringklocka till vårt nybygge eftersom elektrikern har glömt att dra sladden till den trådbundna. Vad vi fått veta är nackdelen med den trådlösa att den går på batteri (som måste bytas) men fördelen är att man t.ex. kan ta med sig den upp till andra våning..

Nån som vet nåt mer? Skulle bli jätteglad över snabba svar eftersom elektrikern vill att vi bestämmer oss så snabbt som möjligt. =)
 
Det finns inga fördelar med trådlös förutom att det är enklare att installera.
 
Trådlösa dörrklockor kostar från 98 kronor, så det är ingen stor kostnad om dom går sönder. Detta måste vara det billigaste alternativet.

Trådbundna dörrklockor går antingen på batteri eller på 230V/transformator.
- vilket är det er elektriker glömt?

Det som skiljer är kanske bara batteriet i trycknappen på trådösa dörrklockor, vet inte hur länge det håller, vår trådlösa gick sönder, så husleverantören bytte den inom ramen för 2-års garantin....

Mvh/Abbe
 
Finns det ens batteri i tryckknappen?

Vem sjutton vill dra tråd och borra sönder huset i dessa moderna tider? Kör trådlöst.
 
I de trådlösa dörrklockornas barndom kunde det hända lustiga saker. Svärföräldrarna fick påringning varje gång grannen larmade av/på bilen.
 
mycke_nu skrev:
Finns det ens batteri i tryckknappen?
det är ett batteri i tryckknappen.

Dom nya dörrklockorna sänder på frekvensem 868 MHz , där ska risken för störningar vara mycket mindre, och det som hände joflopps svärföräldrar ska inte hända idag.
 
Någon som kan tipsa om en bra (och givetvis billig!) trådlös ringklocka?

Vilka säljer dessa på nätet?

edit: såg nu att det finns på classe mfl. ser dock lite väl plastiga och tråkiga ut. finns det mer påkostade modeller tro?
 
Redigerat:
Sätt in en riktig med trafo/tråd så behöver du inte fundera på den de närmaste 30 åren, skulle jag gjort iaf. Tycker det där vanliga batteriknapparna verkar vara av rätt usel kval...
 
Jag har kört med 2 st trådlösa en för var sin ingång i flera år och är helnöjd iom att man kan ha olika melodier så hörs det direkt vilken av klockorna som används. Det man behöver att tänka på är att kolla batterierna ibland, kanske en gång per år men det är ju ingen stor insats.
 
Installerade Nexas trådlösa dörrklocka i förra veckan, och är helnöjd. "Pling-plong-enheten" går på 230V och man kan ha flera inkopplade på olika ställen av huset. Går att flytta också.

Den fick ersätta en billig ringklocka från Malmbergs som säljs på bl.a. Coop. Det var värsta smäcket och ville inte alls fungera bra.

Själva ringknappen har ett batteri av lite udda typ, men som går att hitta i mer välsorterade affärer för några tior. Det finns flera miljoner frekvenser att jobba med ifall någon annan i närheten har någon som krockar.

Kostar några hundralappar och finns lite överallt att köpa.
 
Swetrot skrev:
Installerade Nexas trådlösa dörrklocka i förra veckan, och är helnöjd. "Pling-plong-enheten" går på 230V och man kan ha flera inkopplade på olika ställen av huset. Går att flytta också.

Är det denna du installerade?
50100.jpg

Köpte själv en sådan för ett par veckor sedan, är riktigt nöjd.
De går även att köpa rörelsedetektor till denna, så nu kan även hunden ringa på hemma.
 
injonil skrev:
Någon som kan tipsa om en bra (och givetvis billig!) trådlös ringklocka?

Vilka säljer dessa på nätet?

edit: såg nu att det finns på classe mfl. ser dock lite väl plastiga och tråkiga ut. finns det mer påkostade modeller tro?
Jag har nr. 50115 på kjell.com. Är billig, lite plastig men hyfsat diskret och funkar bra.

Mer påkostade modeller är Friedland. De säljs hos classe.
 
trådlöst håller inte, har provat dom flesta märkena.

Håller högst 1 år, sedan klappar det ihop, suger batterin.

friedland = skit. dock har vi provat deras senast och den verkar av mycket bättre kvalitet, (6 olika symboler på framsidan och blixtljus)

nexan = skit

Tyvärr, jag verkar ha djävligt otur med dessa trådlösa...

aldrig mer,
 
Redigerat:
Har en från Clas O och den funkar aldrig. Nu har folk börjat knacka istället och det funkar ju det oxå
 
citactiva skrev:
Är det denna du installerade?
[bild]

Köpte själv en sådan för ett par veckor sedan, är riktigt nöjd.
De går även att köpa rörelsedetektor till denna, så nu kan även hunden ringa på hemma.
Den jag installerade var åtminstone lik den du visar på bilden. För de pengarna jag betalade så tycker jag den är helt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.