kimf
Hej, igår damp första förslaget till nytt taxeringsvärde ner i brevlådan.

Föreslaget fastighetsvärde är ~2,8 mkr

Vi har under vårt första år gjort ganska omfattande renoveringar, och våra 29 standardpoäng som var förifyllda sedan tidigare, borde snarare vara runt 39 standardpoäng. Vilket i så fall ger ett taxeringsvärde på ~3,2 mkr. Det är nästan vad vi betalade för huset (exkl. alla renoveringar vi gjort nu).

Vi betalar maximal fastighetsavgift oavsett, så finns det egentligen något som motiverar en att inte vara ärlig med inrapporteringen för taxeringsvärdet.

Det enda jag kan se själv, är väl om fastighetsskatten skulle komma tillbaka någon gång.

Finns det några för delar med att ha ett högt (korrekt) taxeringsvärde?

Känns som att det finns väldigt stort tolkningsutrymme för vissa poäng nämligen. Så kan lika gärna "ge mig själv" 32p som 42p, utan att vara "oärlig" alls.
 
Det som motiverar FÖR att vara ärlig är att det hävdas att försäkringsbolagen kan utgå från taxeringspoängen när de värderar, tex om huset brinner.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
harry73
taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet, men medelpriserna kan beräkna över ett stort område.
Ser att du bor på västkusten och förmodar att det i ditt område finns båda strandnära påkostade hus, och hus lite längre in på land med lägre standard.

Gå in på skatteverkets hemsida och kolla vilket område används för ditt hus. Angående poäng skulle jag vara ärligt och ange de poäng som ska ha, byggde ni t ex garage borde den generera poäng och bytte ni utedass mot vattenspolande toa borde det också ge poäng, men rustade ni upp köket, skulle jag inte värdera det högre än normal standard.
 
kimf
Ja, vi bor i ganska högvärderat område för vanliga Svensons räknat, husen i vårt område ligger på mellan 4-6mkr ca beroende på standard, utan att vara storstad, inte strandnära i skatteverkets tolkning.

Men just poängen är tolkningsbar på många sätt.
T ex, vi har byggt nytt kök, materialkostnad ca 220kkr. Men är ändå ikea-stommar och vitvaror etc är inte billiga, men inte heller "extra extra". Bänkskiva, väggbeklädnad och golv står för typ 120kkr, vitvaror 50kkr, stommar/luckor 30kkr, gjutet golv med golvvärme 20kkr, åter igen bara materialkostnader.

Personligen tycker jag att det är ganska hög standard, men man kan ha betydligt högre standard än vi har.

Vi har bytt inkommande vattenledning i huset, men inte inkommande avlopp.
så på frågan om "Avloppsledningarna i bostadshuset är helt eller till större delen utbytta år 2003 eller senare:" Kan tolkas som ja, även om nej överväger tycker jag.

"Elsystemet i bostadshuset är helt utbytt år 2003 eller senare".
Tja, vi har bytt centralen, alla stammar ut i huset, satt ny undercentral i garaget, dragit ny el till alla uttag/ställare utom i tre sovrum som kommer renoveras nästa år. Så byter jag typ 25m FK till är det helt utbytt. Så även här kan jag mer eller mindre välja ja eller nej i dagsläget.

Men, men, tolkningarna i sig var inte direkt det jag i huvudsak undrade över. Om det inte finns några uppenbara själ till att håla taxeringsvärdet högt eller lågt, gör jag bara en så ärlig bedömning som det är möjligt.
Eftersom det inte leder till en högre kostnad, så som avgiften är lagd idag, finns det ju ingen anledning att göra som många gjorde förr, och dölja så mycket värdehöjjande som möjlgt
 
Just köket finns det väl specar om hur standardnivåerna ska bedömas? Kolla broschyren!
 
kimf
Anna_H Anna_H skrev:
Just köket finns det väl specar om hur standardnivåerna ska bedömas? Kolla broschyren!
* Normal standard är svarsalternativet för de alra flesta kök. Ett normalt kök är inte både påkostat och modernt på samma gång. Det är inte heller ett mycket litet och enkelt kök.
* Hög standard är svarsalternativet för ett kök som är både påkostat och modernt.

Det är broschyren ;)

Men somsagt, tolkningarna i sig är inte den stora frågan. Utan mer konsekvensen av taxeringsvärdet.
Argumentet du skriver ovan, att försäkringsbolaget kan använda taxeringsvärdet i vissa fall motiverar mig mer att ha ett "korrekt" taxeringsvärde än t ex att VPK mot all förmodan skulle förhandla tillbaka fastighetsskatten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kimf kimf skrev:
* Normal standard är svarsalternativet för de alra flesta kök. Ett normalt kök är inte både påkostat och modernt på samma gång. Det är inte heller ett mycket litet och enkelt kök.
* Hög standard är svarsalternativet för ett kök som är både påkostat och modernt.

Det är broschyren ;)

Men somsagt, tolkningarna i sig är inte den stora frågan. Utan mer konsekvensen av taxeringsvärdet.
Argumentet du skriver ovan, att försäkringsbolaget kan använda taxeringsvärdet i vissa fall motiverar mig mer att ha ett "korrekt" taxeringsvärde än t ex att VPK mot all förmodan skulle förhandla tillbaka fastighetsskatten.
Sitter med liknande funderingar själv. Vi byggde nytt kök under sommaren. Rätt så påkostat. Materialet ligger på ca 450 000 kr. Men vi har valt gamla beprövade material. Massivt trä i stomme, lådor och luckor/fronter. Måttanpassat efter rummets mått. Oglaserat klinker på golvet. Golvvärme. Marmorbänkskiva. En 90 cm bred spis med 2 ugnar och 5 induktionsplattor. Byggt i "gammal" stil. Så ja, påkostat men inte direkt modernt i mitt tycke. Hur graderar man köket då? :)
 
BirgitS
kimf kimf skrev:
Men somsagt, tolkningarna i sig är inte den stora frågan. Utan mer konsekvensen av taxeringsvärdet.
Argumentet du skriver ovan, att försäkringsbolaget kan använda taxeringsvärdet i vissa fall motiverar mig mer att ha ett "korrekt" taxeringsvärde än t ex att VPK mot all förmodan skulle förhandla tillbaka fastighetsskatten.
Om ni skulle bli tvungna att sälja huset, för att något händer, så tittar köpare rätt ofta på att det ska finnas någon sorts korrelation mellan taxeringsvärde och fastighetspris. Om hus normalt säljs för 1,5 gånger taxeringsvärdet i det området kan det vara svårt att få ut 3 gånger taxeringsvärdet.

-RB- -RB- skrev:
Sitter med liknande funderingar själv. Vi byggde nytt kök under sommaren. Rätt så påkostat. Materialet ligger på ca 450 000 kr. Men vi har valt gamla beprövade material. Massivt trä i stomme, lådor och luckor/fronter. Måttanpassat efter rummets mått. Oglaserat klinker på golvet. Golvvärme. Marmorbänkskiva. En 90 cm bred spis med 2 ugnar och 5 induktionsplattor. Byggt i "gammal" stil. Så ja, påkostat men inte direkt modernt i mitt tycke. Hur graderar man köket då? :)
Det låter som hög standard och det är ju nytt, dvs. ert kök höjer försäljningspriset jämfört med om ni hade stoppat in ett kök från Ikea, Marbodal etc.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
harry73
Det borde vara undantag att sätta något annat än normal standard på kök

Tänker ni sälja inom kort, kan det vara fördelaktig att höja taxeringsvärdet. Vill ni bo kvar ett bra tag till kan det vara bra att inte höja taxeringsvärdet (just för risken att skatten kommer tillbaka)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.