Ska sätta upp ett 2m högt staket runt tomten och behöver då antingen bygga eller köpa en grind till vägen (4m öppning). Första tanken var dubbel smidesgrind, men är tveksam pga. kostnaden. Så då började jag istället fundera på att bygga trägrindar istället. Halvvägs genom planeringen för hur konstruktionen skulle se ut så slogs jag helt plötsligt av varför i hela friden jag skulle ha dubbelgrindar istället för en 4m enkelgrind.

Fördelar enkelgrind:
1. Enklare att öppna manuellt (endast en grind att öppna istället för två).
2. Enklare vid snöröjning (snön kan slungas ut på motsatt sida grinden).
3. Stabilare om man har manuell öppning (krävs ingen pinne i mitten på vägen, vilket är en grusväg).
4. Billigare om man har motorstyrd öppning (krävs endast en motor).
5. Större toleranser (dubbelgrindar lägger man direkt märke till om de inte möts exakt jämnt och rakt).

Fördelar dubbelgrind:
1. Lägre vikt per stolpe (egentligen bara ett problem vid smidesgrind eller för klen stolpe).
2. Kan se snyggare ut under rätt förutsättningar.

Finns det några andra fördelar jag har missat med dubbelgrindar? Som jag ser det är det nästan enbart nackdelar. Det enda är väl utseendet, och vikten om man skall ha smidesgrindar - men 4m trägrind och kraftig stolpe är inga problem.
 
Oavsett enkel- eller dubbelgrind är det viktigaste en stabil grindstolpe. Finns inget som ser så trist ut som en slokande grind.

Om den inte blockerar för mycket i öppet läge tycker jag en enkelgrind är enklast att ha. Den kräver dock mer utrymme i öppningsradie än en dubbel.

Sen finns ju varianten med grind som öppnas i sidled, längs med staketet, vilken också har för- och nackdelar. Den tar inget utrymme i öppet läge, förutom ett staket lika långt som grinden. Men då är det förmodligen en lite krångligare konstruktion.

Beroende på utförande kan en skjutgrind se bäst ut, både i öppet och stängt läge.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.