Oftast så läser man att pannan ska vara lägst och kylas av fort osv. Själv har jag det inte så och kan inte få det heller utan större ombyggnationer. Då började jag fundera på om det inte finns fördelar med det iaf. Även om man kan tycka att systemet är "felbyggt". 3 bra anledningar varför det inte ett fel.
1. Gynnar självdraget i murstocken då den hålls varmare längre, bättre om man har mycket ackvolym och eldar mindre.
2. Skulle man ha lite ackvolym så kanske pannan är lite varmare inför nästa eldning.
3. Håller ev källare lite mer varm.

Anledning nr 1 ser jag som den bästa.

Nackdelen bör väl vara självcirkulationen. Är det verkligen så viktigt? Ett strömavbrott som händer sällan bör ju inte överväga ventilationen? Går att gardera sej mot strömavbrott på andra sätt än bra självcirkulation. Vad säger dom som vet?
 
Det funkar att ha pannan över tanken, men då ska man inte ha en Laddomat21, utan en Laddomat10 istället och placera den nere vid tanken

Kylslinga är också att mycket starkt att rekommendera då inget annat kan rädd pannan vid strömavbrott och kok !

/R
 
Jag har min panna något högre än tankarna (botten på tankarna är ca 70cm under pannans lägsta del/ toppen ca 20cm över toppen på tankarna).

En nödströmsanläggning är klockren. Vi får ofta strömavbrott under höststormarna och då är det skönt att huset håller sig varmt. Även min solanläggning gillar nödströmmend^_^b
Automatiken kopplar in nödströmmen så fort att det inte märks, allt bara fortsätter. Just nu har jag batterier så jag klara mig ungefär ett dygn. Det säkerställer att om jag eldar så kommer pannan aldrig att slockna fast strömmen slocknar.
Kostnaden tror jag inte blev mer än ca 5000:-
 
rog_ohl skrev:
Det funkar att ha pannan över tanken, men då ska man inte ha en Laddomat21, utan en Laddomat10 istället och placera den nere vid tanken

Kylslinga är också att mycket starkt att rekommendera då inget annat kan rädd pannan vid strömavbrott och kok !

/R
En laddomat 21 funkar ju den också, tyvärr så kan man ju inte dra nytta av backventilen på det sätt som det är tänkt.

Det som kan rädda vid kok kan ju faktiskt också vara som wodda säger en nödströmsanläggning.
 
Jag har inte spekulerat i varför Thermoventiler själva säger(står på hemsidan) att man inte ska montera en Laddomat21, utan en Laddomat 10 när pannan står högre än tankarna

Men jag får intrycket av att det handlar om något annat än backventilen/självcirkulationen, kanske läge att ringa och fråga om det för klargöring :)

Och absolut, en nödenergilösning är mycket bättre än nödkylning, men ställer lite större krav av användaren/driftsansvarig för underhåll och kontroll av utrustningen, och prislappen blir en annan

/R
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.