Hejsan!
Jag har två fastigheter som ligger grannar, den ena har en privatbostad på 130m², och den andra har ett garage på 180m². Bostaden har ingången från garagets asfaltsplan och har ingen egen parkeringsmöjlighet. Fastigheten med garaget är klassat som industrifastighet.

Detta medförde ganska stora problem vid köpet av fastigheten, då vi i köpekontraktet skrev garagets del av köpet till ungefär 30%. Eftersom det var industrifastighet så fick vi som privatpersoner inte låna med vanligt hypotekslån utan då skulle det bli blanco-lån, en ganska stor extra månadskostnad.
Tack vare en smidig banktjänsteman löste sig allting ändå.

Men, nu har vi börjat renovera garaget, som behöver en del kärlek.
Bland annat blir det helt nytt golv, nya fönster runt om, ny dörr, ny garageport, har redan installerat luftvärmepump istället för oljepanna, samt ska installera bil-lyft.
Efter detta vill vi värdera om bägge fastigheterna, dels då priserna i området ökat och dels då jag tror att garaget är värt betydligt mer än vi betalade, speciellt i renoverat skick.

Men eftersom det är industrifastighet har vi ingen egentlig nytta av att värdera om det, vi kan ändå inte öka belåningen då det blir blancolån.
Å andra sidan kanske ett stort garage är värt mer som just industrifastighet vid en senare försäljning, då man kan bedriva verksamhet där. Det har från början varit träsnickeri-verkstad där man har byggt timmerhus som har monterats på asfaltsplanen. Senare har det varit lager och kontor för ett mindre företag med butiker runt om i Sverige. Även bilverkstad och mindre mekanisk verkstad kan nog vara aktuellt.

Nu till min fråga: Är det värt att behålla garaget som industrifastighet med tanke på att man kanske skulle vilja bedriva verksamhet där? Kan man göra det även om det är ett "privat-garage" eller finns det några juridiska hinder för detta?
Vad kan man tänka sig är mest värt vid en försäljning, en stor fastighet med fristående garage, eller två fastigheter där den ena är klassad som just industrifastighet?
 
Ja jag är avundsjuk.....
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.