Har telia 8mbit adsl i dagsläget och deras "vita" router. Kommer nog öka hastigheten på detta inom snart framtid men det är nog orelevant information :)

Jag har i dagsläget nätverkskabel till vardagsrum, datorrum och det är vanlig 25m tp-kabel som är dragen på vinden.
Sitter nu och funderar om det inte går att lösa kopplingarna på ett smidigare sätt då jag i dagsläget får dra en ny kabel för varje enhet jag vill ha in och det kommer bli många kablar :)

Går det att t ex använda sig av en patchpanel eller dyl och skicka vidare allt till egna nätverksuttag i varje rum (ett per rum med dubbla uttag i sig) och det är 5-7 rum det handlar om, eller blir det problem?

Annars hur bör jag gå tillväga, vad behöver jag för material osv?
Jag har haft en switch i datorrummet för att kunna köra flera datorer på samma inkommande kabel men känner att jag helst hoppar en sådan lösning och har ett uttag med två kontakter i / eller en om det kanske inte går med fler?

Men men, någon som gjort något liknande med sin ADSL anslutning och hur bör jag utforma det?
 
Jag kör med homeplug, dvs via husets elnät. Fungerar hur bra som helst. Man köper bara en enhet till ADSL-routern och sedan en enhet per dator, och man slipper därmed dra kabel tvärs hela huset.
Finns att köpa på t.ex Kjell&Co, Teknikmagasinet etc.
 
En lite dum fråga, men har du verkligen så många grejor som inte funkar med WLAN? Jag kör bara tråd till stationär dator och nätverksdisk.
 
ah, fast det där var inga billiga grejer precis :D Har nätverkskabel och sådant för ruskigt bra priser så blir nog åt det hållet om det är möjligt.

Men tack för tipset iaf.
 
Jag har 4 stationära burkar (2 servrar och 2 vanliga) uppdelat på två rum, Bluerayspelare i vrummet. Det är just nu dom enheter jag har som kräver tråd. Men har även 2 st bärbara datorer som jag vill kunna plugga in tråden till då det trådlösa brukar strula pga väldigt tjocka betong väggar i kåken.
Därför vill jag gärna ha iaf minst 1 dubbeluttag / rum så jag har möjlighet att plugga in sakerna.
 
Grillen skrev:
...Går det att t ex använda sig av en patchpanel eller dyl och skicka vidare allt till egna nätverksuttag i varje rum (ett per rum med dubbla uttag i sig) och det är 5-7 rum det handlar om, eller blir det problem?
...

Men men, någon som gjort något liknande med sin ADSL anslutning och hur bör jag utforma det?...
Ja, det är så det mer "korrekta" sättet är att göra. En panel på ett centralt ställe och uttag distribuerade ute i huset. Men det är fortfarande så att det är en kabel per enhet som gäller, skillnaden är nu att kablarna sitter fast monterade mellan uttag och patchpanel.

Du skriver att du har nätverkskabel redan. Tänk på att den kabel som man använder för dragning mellan uttag och patchpanel inte ska vara installationskabel vilken inte är likadan som den typ av kabel som används mellan uttag och dator och som dina 25m-kablar troligen är.

Och du behöver fortfarande switch eftersom antalet portar på Telias Thomsonmodem är färre än antalet enheter du vill koppla in.
 
ok låter ju vettigt :)

Vad är det för kabel jag ska använda istället då? Så jag köper rätt.

Jag kommer nog göra om och använda en patchpanel för att få det lite smidigare ändå. Blir enklare att koppla från den och vidare tror jag.

Men vad bör jag tänka på, är det skillnad på patchpaneler i kvalite eller dyl eller kan man köpa billig/medeldyr modell utan att tappa något?

Sen som sagt vilken kabel och kontakter bör jag köra?
Vad för verktyg behövs för att göra egna kablar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.