Jag kom att tänka på det här då jag pratade med "min" bank om amorteringsintervall.

Vi har vårt lån uppdelat i fyra delar, alla med samma bindningstid. Det var inledningsvis för att kunna vara lite flexibla med löptider om vi så önskade.

Det som inte slog mig då, är att det från bankens sida är att betrakta som fyra bolån. (Med samma säkerhet, men ändå).

Det är nämligen så att på bundna lån får du betala ränteskillnadsersättning om du vill punktamortera på det, (Dvs, spara undan lite pengar och vid vissa tillfällen betala av i omgångar på lånet.

Hos SEB kan man dock sätta upp en regelbunden månadsamortering även på bundna lån, men då ska amorteringen motsvara att hela lånet är avbetalt på 40-60 år.

Det innebär att om du har ett "större" lån bundet och vill börja amortera så kan det bli rätt saftiga månadsamorteringar som krävs.

Säg 3 miljoner, som jag inbillar mig kan vara ett hyfsat vanligt lånebelopp om du har ett hus i närheten av en större ort.

Då är kravet att du amorterar mellan 4167-6250:- i månaden. Vill du amortera mindre är det nej på det. Hade du delat upp lånet på säg tre lika stora delar, hade du kunnat amortera på ett av lånen (1 miljon) allt från 1389-2083:- i månaden istället.

Allt beror naturligtvis på er ekonomi, för egen del lägger vi merparten av marginalen på en kombination av lång och kortsiktigt sparande och en mindre del på amortering.

Jag ville bara väcka tanken, jag vet inte hur allmänt känt det är att det inte går att punktamortera på bundna lån utan ränteskillnadsersättning.
 
Vi gjorde så när vi vart kund hos SEB, vi delade upp lånen i 3 lika stora delar(3 * ca 1,2 mille). Vi band alla tre i 1 år(nu har vi röligt) och valde att ha amortering på ett av dem.
Anledningen till att vi gjorde så var just så att vi skulle kunna amortera ett belopp som vi just då hade råd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.