Ser ni några fördelar med att ha en helt rörlig ränta, jämfört med "rörlig" som har 3 månaders bindning. Naturligtvis är det en fördel om man väntar sig en sänkt ränta under de närmsta 3 månaderna, men på samma sätt är det ju en nackdel om räntan höjs vilket då drabbar den helt rörliga räntan tidigare.
Finns det andra fördelar med en helt rörlig ränta?
 
Jag vet inte om det stämmer, men även 3-månaders-ränta är ju en form av bindning. jag tycker det låter rimligt att bindningen kostar pengar och att den helt rörliga därför borde vara något billigare.

Men jag kan mycket väl ha fel.
 
finns det rörlig ränta kvar? Vårt blev tvångsbytt till 3-månaders för länge sen ....
gaia
 
Finns det några svenska banker som erbjuder helt rörlig ränta? Det lägsta jag har sett är 1mån. Det borde bli en del administration om man ska uppdatera räntan dagligen.

Huruvida det är billigare eller ej beror väl på vilka pengar som ligger längst "ner i kedjan" - dvs de man faktiskt lånar. Jag antar att större delen av dessa värden ändras dagligen och därför borde banken ta minst risk med kort bindning.
 
"Helt rörlig" har nog egentligen aldrig existerat, utan alla lånetyper har haft någon form av bindning alternativt tröghet inbyggd på det ena eller andra sättet. De kortaste bindningstiderna jag känner till som har getts till privatpersoner är 1-veckas-lån, men det har alltid varit mycket ovanligt.

Allt med räntebindningstid kortare än 3 månader ses dock som rörliga lån enligt lagstiftningen. Sådana lån säljs generellt sett inte längre.

Nyfniken skrev:
jag tycker det låter rimligt att bindningen kostar pengar
Idag är det snarare så att det är avsaknaden av bindning som kostar pengar. Banker får inte längre låna upp pengar på så korta löptider, utan de måste låna på långa löptider och sedan köpa swappar som förkortar ränteprofilen, vilket kostar pengar.
 
Nanny Fine
Fördelen är väl rörligheten. Du är ju garanterat fri från ränteskillnadsersättningar och kan från en dag till en annan lyfta över dina lån till en annan bank. Det är ju en av anledningarna till att banken vill att du binder dina lån, då vet de att du (antagligen) har kvar dina lån där, åtminstone bindningstiden ut....
 
ordain skrev:
"Helt rörlig" har nog egentligen aldrig existerat, utan alla lånetyper har haft någon form av bindning alternativt tröghet inbyggd på det ena eller andra sättet. De kortaste bindningstiderna jag känner till som har getts till privatpersoner är 1-veckas-lån, men det har alltid varit mycket ovanligt.
Vi har helt rörlig ränta bunden till reporäntan.
Vår ränta justeras påföljande dag vid eventuell ändring av repo.

Banken ville att vi skulle ändra till 3månaders (rörlig säger banken, bunden säger jag), men vi tackade nej då vilkoren var sämre.
Vår bank erbjuder idag inte rörlig ränta till nya kunder/lån.
 
ordain skrev:
Allt med räntebindningstid kortare än 3 månader ses dock som rörliga lån enligt lagstiftningen. Sådana lån säljs generellt sett inte längre.
Danske Bank, som vi har, har 1mån som standard på sina "rörliga" lån. Tror inte de har 3mån.
 
ParkaKungen skrev:
Vi har helt rörlig ränta bunden till reporäntan.
Vår ränta justeras påföljande dag vid eventuell ändring av repo.
Japp, sådana lån har förekommit, men det är inte en fullt rörlig ränta, utan den rör sig endast när reporäntan ändras. Vilken marginal har ni mot reporäntan idag?
 
Sailfast skrev:
Danske Bank, som vi har, har 1mån som standard på sina "rörliga" lån. Tror inte de har 3mån.
Ja, intressant. Jag kände inte till att Danske fortsätter sälja 1-månads-lån. Undrar om man kan få bra ränta hos dem.
 
ordain skrev:
Ja, intressant. Jag kände inte till att Danske fortsätter sälja 1-månads-lån. Undrar om man kan få bra ränta hos dem.
Det svåra är ju hur man jämför mellan 3mån och 1mån. Som nu när räntan går upp så behöver 1mån vara lite billigare för att kunna matcha 3mån. Visserligen bör man ta igen det då räntan går ner men det är inte helt säkert att Danske är lika alerta på att sänka räntan som de är att höja.

Fasen, det är en djungel det här, det enda raka är ju att knyta räntan till STIBOR90 eller repo. Men det får man ju oftast inte av bankerna.
 
ordain skrev:
Japp, sådana lån har förekommit, men det är inte en fullt rörlig ränta, utan den rör sig endast när reporäntan ändras. Vilken marginal har ni mot reporäntan idag?
Vi har idag 3,25% i ränta på lånet, blir väl 1,5procentenheter om jag räknat rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.