Y
I färgbutiken så uppmanades jag att fukta vår torra luft för att färgen ska hinna jämnatill sig.

Har luftfuktare på men funderar på om det vore fördel eller nackdel att öppna ett fönster nu när det är regn ute och allt... Blir det fuktigare, eller snabbar det på torktiden(negativt)?
 
Lägg en droppe YES diskmedel i färgen. Vattenlöslig färg skall målas med mycket färg i penseln men givetvis inte så mycket att det rinner så blir det nog bra om penseln är mjuk och av hygglig kvalitet.
 
Y
Glömde nämna att jag målarfönstersmyg och foder. Med Flüggerfärg.
Har försökt några gånger nu och börjar arta sig. Torkar dock allt för snabbt.
Senaste omgången prövade jag med öppet fönster. Väntar på att det ska härda färdigt nog för tåla slipas.

En droppe yes i färgen, vilken effekt blir det av detta?
 
Redigerat:
Ytspänningen ger sig.
 
men varför vill man ha bort ytspänningen? Så att insekter fastnar bättre medan färgen torkar?
 
Nimajneb skrev:
men varför vill man ha bort ytspänningen? Så att insekter fastnar bättre medan färgen torkar?
Japp! speciellt nu på vintern, för då är dom så förbenat svårfångade eftersom man nästan inte ser några.Här i Sverige.
 
Y
Nu med facit i hand så blev det snarare mer ränder efter att ha prövat med öppet fönster.

Tror jag dessutom har fått med damm i färgen så ska kassera burken.

Vilken färg/fabrikat är lättarbetad?
 
Med öppet fönster blir det kallare vilket gör färgen tjockare. Då blir det lättare ränder. Vad har du för pensel? Till vattenbaserad färg är det bäst med syntetborst.

Jag tycker att Beckers är hyfsat lättjobbad. Jag har inte använt Flügger så jag kan inte jämföra. Den vattenbaserade är inte lika lättjobbad som alkydoljefärgen var när den fanns, men å andra sidan tror jag inte att jag skall dö innan jag målat färdigt en större yta.
 
Y
Anza Platinum - Syntetpensel.

Okej: Värme, fukt och då kanske Beckersfärg med en droppe Yes. =)
 
Brukar använda Jotuns Lady supreme finish, är den bästa färg jag använt för snickerier iaf.
 
Y
Lady supreme funkade bra ihop med stängt fönster och luftfuktare. Blev inte helslätt men bäst än sålänge.

Insåg att jag inte hinner måla hela fönstret i ett svep utan delade upp det i två omgångar.

Sist nu så blev det faktiskt helt okej... Förutom en rinn-droppe då givetvis.

Hur gör jag nu. Tar bort droppen med rakblad, slipar lite, och målar en omgång till?

Eller lägger ner och ringer in en målare? Slipat och målat denna om och om i en vecka nu...
 
Yrrol skrev:
Hur gör jag nu. Tar bort droppen med rakblad, slipar lite?
ja men bara den biten med rinningen behöver inte måla hela fönstret för en liten droppe. Använd ngt vasst så du kan "hyvla" bort droppen
 
Y
Ja jag funderade på det förut om man kan lyckas måla bara ett mindre område eller om övergången skulle synas tydligt. Trött på testa mig fram dock men ett försök till. :)
 
Måla skarv till skarv då blir det bäst
 
Om du skall måla en smyg eller någon större yta rekommenderar jag att lägga på färgen med en liten roller och sen slutföra med BRA pensel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.