Hej. Brorsan ringde till mig häromdan o fråga om att stod rätt till med hans bergvärme anläggning.

Han instalea den själv för ett år sedan, o har lagom fått den intrimmad till 100% med inne givare o allt. (dimensionering & utformning har han o jag diskuterat fram tillsamans utifrån de efrarenheter jag samlatpåmg från min anläggning, så givetvis handlar det om överdimensionering o volymtank. (anläggningen ska gott oväl ränga äve om han bygger ett stort extärnt 2 bilgarage nån gång vilket är en dröm just nu)


Huset är ett 40 tals hus 1,5 plan med källare. dåliga fönster o ingen tillägsisolering (gissar att huset är på 140m2 + 70m2 källare i anslutnig till källaren finns ett litet garage, är taket är uteplats till våningen ovanpå, deta är alltså yttligare 25m2 (källare o garage är lite svalare)

Anläggningen är en Nibe 1115-10 + VPA 30/200 + 200 liters volymförstorare, till deta har han 195m aktiv borra

men nu till "problemet" Han fick ny elmätare i början av året o först då börja han själv skicka in avläsningarna en ggr/mån.
Då kan man även se den nya beräknade årsförbrukningen hela tiden.
Hans beräknade årsförbrukning är enligt elbolaget drygt 11000kW/ år inklusive hushåls el, man han ligger hela tiden under vad dom tycker att hans elmätare ska stå på, så den sjunker hela tiden.
Är detta rätt undrar han?

Vist är det rätt !!! I balnd är det roligt att betala räkningar...
 
Tycker det är löjligt att de tar betalt i "förskott" på elen.

Ja vad säger förra oktobers stora förbrukning egentligen om årets förbrukning? Inte särskilt mycket om det var kallt i fjol och varmt i år. Kan ju skilja en 10-20 grader på åtminstone veckobasis och det återspeglas ju i elförbrukningen. Tar de in väderrapporter i sina "förutsägelser"?

Nu när "nya" elmätarna kommer tycker jag gott de kan ta betalt efter förbrukning, men så lär ju inte ske. Roligare att "förvalta" pengar åt folk.
 
v-g skrev:
Nu när "nya" elmätarna kommer tycker jag gott de kan ta betalt efter förbrukning, men så lär ju inte ske. Roligare att "förvalta" pengar åt folk.
Fast med nya mätare och fjärravläsning kommer ju den exakta förbrukningen att stå på fakturan. :confused:

Så funkar det här i alla fall.
 
Ja de tar ju betalt och sen "rättar" sina antaganden eftersom. Men varför då anta från första början då det ändå inte stämmer?

Har också fjärravläst numera och är sålänge nöjd, man slipper iaf ut och avläsa för att veta att det inte drar iväg.
 
men inte tar dom väl betalt iförväg?
jag är övertygad om att jag betalar iefterskott.

Jag läser av mätaren själlv o betalar efter det jag knappat in på hemsidan.
orkar jag inte knappa in så betalar jag efter var programet gissar att det har gåt åt, med tanke på vad som gått åt på föregående månader (de skiter i föregående år).
 
men det var inte detta jag ville diskutera, utan att brorsan är helnöjd med sin anläggning !!!

han spar 20-25 000:- / år. minus lånekostnad
 
v-g skrev:
Ja de tar ju betalt och sen "rättar" sina antaganden eftersom. Men varför då anta från första början då det ändå inte stämmer?

Har också fjärravläst numera och är sålänge nöjd, man slipper iaf ut och avläsa för att veta att det inte drar iväg.
Hmmm... det var ju just för att komma ifrån detta oskick med preliminärdebitering som direktavläsningen kom till. Faktureringen sker i efterskott och man betalar exakt vad man förbrukar. Den preliminära förbrukning som brukar stå på fakturan är bara vad elbolaget tror att man ska förbruka under det närmaste året, inget man ska betala för. Kan ge en liten hint om man ökar eller minskar sin förbrukning.

Innan man bytte mätare hos oss skickade jag också in ställningen varje månad och behövde då bara betala exakt vad vi förbrukat. Inga pengar utlånade till elbolaget här inte!!! :D
 
Snailman
Då deras uppskattade förbrukning avvikit allt för mycket har jag ringt till elbolaget och sagt vad jag uppskattat det till och då har de alltid ändrat....

Men det avviker även numera inte på årsförbrukningen men fördelningen sommar vinter... jag gör av med mer på sommaren än de tror och mindre på vintern än de tror... ( så det har de väl haft nytta av när de preliminärdebiterat, då jag haft tidstariff och fått betala extra:mad: för den av dem lägligt inbillade större förbrukningen vintertid)

men numera är ju inte behovet av det så stort....
 
Det kan ju finnas en effekt med att själv läsa av och få koll på den egentliga förbrukningen, och det är att man börjar hushålla med energi.

Prylar stängs av, duschar kortas ned, man slutar diska i rinnande varmvatten, man tätar dragiga fönster och dörrar samt stänger av utrustning som inte används.

Själv skulle jag vilja ha en LED-display i köket som visade dels aktuellt effektuttag, dels dagens förbrukning. Jag är övertygad om att man genom att tilltala tävlingsinstinkten skulle kunna sänka förbrukningen drastiskt, bara man ser den tillräckligt tydligt.
 
Hmmm ang de nya fjärravlästa mätarna så betalar man i efterskott/föregående månad men dom har ändå kvar årsberäkningen vilket jag inte vet vad dom räknar efter om det är hittils i år/föregående år..
En kompis som byggt nytt med vp då tidigare hus brann o hade pellets då har en högre beräknad årsförbrukning iaf än vad han någonsin haft tidigare..
 
Jag skulle bara vilja understryka att de som värmer med el som tidigare nämnts betalar den i efterskott efter den faktiska förbrukningen eller den uppskattade förbrukningen är förhållandevis bra. Är det någon som lyckats med det när det gäller olja (pellets)??? Dvs beställa 2-3 kubik olja och säga att jag betalar undan för undan i den takt jag eldar upp det ;-)
 
A
Swetrot skrev:
Det kan ju finnas en effekt med att själv läsa av och få koll på den egentliga förbrukningen, och det är att man börjar hushålla med energi.

Prylar stängs av, duschar kortas ned, man slutar diska i rinnande varmvatten, man tätar dragiga fönster och dörrar samt stänger av utrustning som inte används.

Själv skulle jag vilja ha en LED-display i köket som visade dels aktuellt effektuttag, dels dagens förbrukning. Jag är övertygad om att man genom att tilltala tävlingsinstinkten skulle kunna sänka förbrukningen drastiskt, bara man ser den tillräckligt tydligt.
En sån effektvisare har jag haft, som visade effektuttaget och de senaste 24 timmarnas förbrukning. Då sprang jag och släckte och kollade alla förbrukare ganska friskt ett tag. Men efter ett tag (ganska långt tag iofs) så tröttnade jag på det för det var rätt stressande att ha sån koll, men det var kul ett tag i alla fall och det gjorde en hel del på elräkningen. Nu använder jag inte effektvisaren längre men har ganska bra koll på hur mycket olika saker förbrukar och hur jag kan optimera om jag vill.

Men någonstans går ju gränsen för hur mycket man kan snåla ner på elförbrukningen utan att det blir för obekvämt, kallt, mörkt och stressigt.
 
Redigerat av moderator:
Maba skrev:
Jag skulle bara vilja understryka att de som värmer med el som tidigare nämnts betalar den i efterskott efter den faktiska förbrukningen eller den uppskattade förbrukningen är förhållandevis bra. Är det någon som lyckats med det när det gäller olja (pellets)??? Dvs beställa 2-3 kubik olja och säga att jag betalar undan för undan i den takt jag eldar upp det ;-)
Har inte gjort det men har då sett erbjudande från pelletslevernatörer om räntefri avbetalning på 6-12 mån
 
Maba skrev:
Jag skulle bara vilja understryka att de som värmer med el som tidigare nämnts betalar den i efterskott efter den faktiska förbrukningen eller den uppskattade förbrukningen är förhållandevis bra. Är det någon som lyckats med det när det gäller olja (pellets)??? Dvs beställa 2-3 kubik olja och säga att jag betalar undan för undan i den takt jag eldar upp det ;-)
Jajamensan!!! :D Betalade alltid månadsvis när jag köpte olja från Statoil. Lite tungt att pynta 15000 när tankbilen varit här. Idag hade det väl varit dubbelt så mycket så jag är glad att vi satsade på markvärme för fem år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.